Vägra vinterkräksjukan!

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, som brukar börja i november, öka i december och nå sin topp i februari. Så skyddar du dig – och så hanterar du den om du redan är drabbad. 

Har du någon gång haft vinterkräksjuka minns du säkert symtomen, som kommer plötsligt: kraftigt illamående, kräkningar, diarré, ont i kroppen och feber. Det är flera olika sorters virus som ligger bakom vinterkräksjukan (calicivirus). Den smittar genom kontakt via händer, ytor och föremål där smittan förekommit. Men också genom droppsmitta, framför allt genom livsmedel som varit i kontakt med smittbäraren.

7 tips på hur du kan skydda dig mot vinterkräksjuka

1. Tvätta händerna ordentligt med flytande tvål och vatten ofta, framför allt innan du ska äta något och efter toalettbesök. Använd enbart handsprit som ett komplement eftersom det inte påverkar caliciviruset, som orsakar vinterkräksjukan.

2. Använd pappershanddukar när du tvättar händerna.

3. Undvik mat från bufféer där viruset lätt kan spridas.

4. Återfukta med handkräm eller handsprit efter tvätt. Det skyddar mot eventuella hudsprickor som virus kan krypa ner i.

5. Undvik smittade personer. En person som har vinterkräksjuka bör stanna hemma minst två symptomfria dagar efter att den drabbats. Inkubationstiden, tiden mellan du smittats tills den bryter ut, är 12–48 timmar. 

6. Tvätta textilier i minst 60 grader.

7. Rengör extra noga och ofta hemma. 

Så blir du snabbast frisk
Det finns inte många men några saker du kan göra för att tillfriskna på bästa sätt. Här är tre:

* Vila. Kroppen behöver all energi för att återhämta sig.

* Försök hålla uppe vätskebalansen genom att dricka lite i taget. Använd exempelvis en matsked om du har svårt för att få i dig vätska utan att den vill komma upp igen.

* Har du kraftiga diarréer eller kräks mycket är det bra att få i sig lite vätskeersättning som finns på apotek.

Sök vård om:
Du känner dig mycket svag och slö, haft diarré mer än en vecka, kräks mer än ett dygn utan att det avtar, du har diabetes eller använder läkemedel mot någon annan allvarlig sjukdom samt har tydliga tecken på vätskebrist, såsom mörk urin och torr mun.   

Visste du att…
20 procent av befolkningen bär en viss genvariant som gör att man inte kan bli smittad av den vanligaste sortens vinterkräksjuka?

Forskare: "Hundägare är friskare och lever längre"

Går du i tankarna att skaffa hund? Här kommer ytterligare en anledning till varför ett liv med en fyrbent bästa vän är att föredra, om vi ska tro forskningen: du förlänger livet.

Att de flesta människor med hund lever ett hälsosamt liv är inte svårt att förstå med tanke på alla långa promenader, det ständiga sällskapet och tydliga vardagsrutinerna. Men detta bekräftas nu även av forskningen, som konstaterar att hundägare inte bara är friskare, de löper även lägre risk för att dö i förtid. 
En tolvårig forskningsstudie, gjord vid Uppsala universitet, där man studerat sambandet mellan hundägande och hjärt- och kärlhälsa hos 3,4 miljoner svenskar mellan 40–80 år som inte tidigare drabbats av hjärt- och kärlsjukdomar, som kommit fram till att hundägare löper 20 procents lägre risk att dö av hjärtsjukdom eller andra orsaker.

Tydligast var resultatet för ensamstående, där risken för hjärt- kärlsjukdom tidigare rapporterats vara högre.
– Vi vet att social isolering och ensamhet är en stark riskfaktor för sämre hälsa och tidigare död. Tidigare studier har visat att hundägare upplever mindre social isolering och har mer interaktion med andra människor, säger Tove Fall, som lett studien och är veterinär och professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet i ett pressmeddelande.
Vad du väljer för hundras kan också påverka din hälsa, enligt studien. 
– Ett annat intressant fynd var att ägare till olika raser skiljde sig åt tydligt vad gällde hjärtkärlhälsa och vi observerade till exempel att ägare till hundar av olika jaktraser utmärkte sig som friskare, säger Tove Fall.
Exakt vad hälsofördelarna beror på vet man dock inte men en teori är den hälsosamma livsstilen som hundlivet för med sig.