Ta hand om käken – sluta gnissla och pressa tänder

Att få problem med tänderna kan bli en dyr historia. Och gnisslar och pressar man tänder kan det dessutom leda till en irriterande huvudvärk. Här är tecknen du bör hålla kolla på.

Kanske vaknar du med stel käke, har svårt att gapa ordentligt eller så har en ovälkommen spänningshuvudvärk börjat smyga sig på. Det är inte alltid helt lätt att upptäcka att man gnisslar eller pressar tänder, då det oftast inträffar på natten. Det är en vanlig åkomma och vissa gör det även under dagtid. Upptäcker man det inte själv så märker ofta den man sover ihop med att det låter eller så ser tandläkaren att tänderna slits onormalt snabbt.

Gnissla och pressa tänder är inte riktigt samma sak, men båda har en negativ påverkan på tänderna. Om du gnisslar kan tänderna bli ojämnt slitna, framför allt fram- och hörntänder. De kan även bli vassa och taggiga. Om du istället pressar tänder har olika delar av käken blivit överbelastad. Kanske börjar det knäppa i käken när du öppnar eller stänger munnen, du kan känna dig trött i käkmusklerna och ha svårt att gapa stort. Det kan till och med gå så långt att tänderna spricker. Både gnissel och press kan uppkomma under en stressig period i livet och det bästa man kan göra är att försöka minska på stressen, prova att göra olika avslappningsövningar och se till att få tillräckligt med sömn.

Men det allra viktigaste är att söka hjälp hos en tandläkare så fort som möjligt, hen kan ge dig ett stretchschema för käken samt skaffa en bettskena om det skulle behövas. Även en fysioterapeut kan hjälpa den som gnisslar eller biter ihop. Har du problem med munnen är det viktigt att se över munhygienen överhuvudtaget: var noga med att borsta tänderna, använd munskölj och drick mindre sura och söta drycker.

Rör dig rätt på hemmakontoret

Just nu jobbar många hemifrån. Ett bra sätt för att hålla struktur och fokus under arbetsdagen är att försöka hålla sig till vardagsrutinerna. Inte minst när det gäller motionen.

Morgonpromenad
För många börjar dagen med en promenad eller cykeltur till jobbet. Passa på att ta en raks promenad före eller efter frukost för att komma igång med arbetsdagen.

Små avstickare
Det finns forskning som visar att röra på sig fem minuter varje timme är mer effektivt mot stillasittandet än vad 30 minuters sammanhängande rörelse är. Så de där korta avstickarna till kaffemaskinen eller vattenkranen gör faktiskt skillnad.

Använd lunchen
Brukar du passa på att springa ärenden, ta en promenad eller träna på lunchen? Fortsätt med det. Vi behöver röra på oss och vara fysiskt aktiva 30 minuter om dagen för att må bra. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att fånga det lilla dagsljus som faktiskt finns så här års.

Ta trapporna
En klassiker men nog så effektiv. Ha som regel att alltid ta trapporna när du kan. För extra effekt ta två trappsteg i taget.

Variera
Fastnar du lätt framför datorn i samma position hela dagen? Försök sätta upp egna rutiner som gör att du byter arbetsställning. Du kan till exempel bestämma dig för att alltid stå upp under alla telefonsamtal.