Starta dagen med citronvatten

Att vätska är bra för kroppen är sen gammalt. Kombinera den med citron så drar du nytta av fruktens positiva hälsoeffekter.

Den syrliga citronen är full av näringsämnen som är bra för kroppen. Bland annat är den fullproppad med höga nivåer av vitamin C, B-vitaminkomplex, kalcium, järn, magnesium, kalium och fibrer. Här kommer ett gäng argument för varför du ska starta dagen med ett uppfriskande glas citronvatten.

Fräsch andedräkt
Citronen är känd för att hjälpa munhälsan på traven. C-vitamin är bra för tandköttet och visst doftar det fräscht i munnen efter några klunkar.

Rensar ut gifter
Då citron är vätskedrivande hjälper den till att driva ut giftiga toxiner ut din kropp. Lite som en detox kan man säga.

Stoppar sötsuget
Den gula frukten innehåller en hög dos av pektin (en kolhydrat) som bidrar till ett minskat sötsug.

Reglerar pH-värdet
Surt är nog det första många tänker på när de hör ordet ”citron”. Men frukten är faktiskt en av våra mest basiska livsmedel. Med andra ord hjälper citronen till att neutralisera pH-värdet i kroppen. Det är bra, då sjukdomar trivs som allra bäst i försurade miljöer.

Bra för hyn
Många som haft problem med hyn upplever en förbättring av att dricka citronvatten. Citron är nämligen fullt av antioxidanter, som exempelvis C-vitamin, som är bra för huden.

5 tips på hur du ska träna i värmen

Att genomföra löprundan i gassande sol är inte alltid det lättaste. Här kommer ett gäng tips som garanterat gör sommarträningen lite enklare.

Välj rätt träningskläder
Var noga med att täcka de kroppsdelar som tar mest stryk av solen, som hjässa, axlar och ansikte. Tänk på att välja kläder som andas och är svala, allra helst i någon stark färg som bättre skyddar mot uv-strålarna. Vissa träningskläder har till och med inbyggt uv-skydd.

Blöt ner dig
Även om du helst vill springa ditt vanliga varv kanske det inte är helt optimalt under sommaren när solen steker. Våga prova en ny träningsform! Varför inte träna i vatten? Simma intervaller eller bestäm dig för att simma en specifik sträcka eller utmana dig att simma snabbt på tid. Det är roligare än du tror!

Satsa på morgonträning
Under sommarmånaderna är det som svalast på morgonen. Så se till att gå upp tidigt för att fånga de bästa timmarna att träna på.

Prisa regnet
Kasta dig ut och kör ett hårt pass så fort du börjar se sommarregnet falla. Det spelar ju ingen roll att du blir blöt, det blir du ju av svetten ändå!

Vatten och salt
Glöm inte att få i dig vätska under träningen. Solen torkar ut dig och det är lätt att få solsting och ont i huvudet när du anstränger kroppen i värmen. De höga temperaturerna gör också att du svettas mer och salter försvinner från din kropp. Så ha vätskeersättning, vattenflaska och sportdryck i närheten när du tränar.