Sprita händerna på rätt sätt

Men glöm inte att handspriten inte ersätter en riktigt bra handtvätt med tvål och vatten.

Coronapandemin är långt ifrån över, så det kan vara på sin plats att återigen påminna om vikten av god handhygien för att minska smittspridningen.

En vanlig missuppfattning är att handsprit är mer effektivt än en vanlig handtvätt. Men när du har synligt smutsiga händer är utan tvekan tvål och vatten mer effektivt, eftersom spriten inte kan tränga igenom exempelvis organiska material.

Så huvudregeln är att välja tvål och vatten i första hand, och att använda handsprit när du inte har möjlighet att tvätta ordentligt. Handsprit är heller inte riktigt effektivt mot de bakterier som sprider magsjuka.

Så här skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida:

”Smittämnen fastnar lätt på händer. De kan spridas vidare när du till exempel tar någon i hand. Tvätta därför händerna ofta med tvål och varmt vatten, i minst 20 sekunder. Tvätta alltid händerna när du kommer hem eller när du kommer till ditt arbete samt efter att ha varit ute, före måltid, vid mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit (eller motsvarande handdesinfektionsmedel) kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.”

Gör så här när du använder handsprit:

Handsprit ska användas den när händerna är rena och helt torra. Kupa handen och fyll den med en rejäl klick handdesinfektionsmedel. Gnid in medlet överallt på händerna. Börja med handflatorna, handryggarna, fingertopparna, runt alla fingrar och i tumgreppen. Avsluta med handlederna. Fortsätt gnida tills huden känns torr.

Så tränar du balansen

Yrsel, svindel eller ostadighet – känner du igen dig? Oftast hör det ihop med problem med balanssinnet. Här är tre enkla tips för att träna upp det livsviktiga sinnet.  

För en fungerande vardag krävs en bra balans. Och precis som resten av kroppen mår vårt balanssinne bra av att tränas regelbundet, framför allt när vi blir äldre och balanssinnet ofta försämras i takt med att synen avtar. Som tur är finns det många enkla övningar för att underhålla balansen.

1. Promenera i skogen.
Genom att gå på promenader, långa som korta, på ojämna underlag tränas balansen. 

2. Utmana dig själv hemma.
Du kan exempelvis stå på ett ben när du borstar tänderna eller stå på en balansbräda när du pratar i telefon. Hitta ett instabilt underlag och var kreativ. 

3. Gå på yoga.
Under yogaträning utförs lugna och kontrollerade övningar vilket är utmärkta balansövningar.