Sanna Brådings tips mot en växtbaserad kost

Nu släpper radioprofilen och skådespelaren Sanna Bråding sin första kokbok, Veganboken, för att inspirera till en mer vegansk vardag. Här är hennes tips för dig som är nyfiken på att äta mer växtbaserat men inte tagit steget än. 

Bild ur Veganboken

”Jag vill så gärna leva som vegan, men jag vet inte hur jag ska börja. Jag tycker så mycket om ost och choklad dessutom.” Det här är en fras som jag tror många kan känna igen sig i. Fler och fler blir nyfikna på och intresserade av vegankost, men många ser veganismen som ett drastiskt beslut som skulle förändra hela deras liv.
– Personligen tror jag att knepet är att inte göra det till en så stor grej. Att börja ta små steg och inte vara så hård mot sig själv. Ett bra första steg är att äta växtbaserat så mycket du har lust till, men att äta din ost och din choklad när du känner att suget blir för stort, utan att ha dåligt samvete – men att samtidigt våga botanisera loss i det veganska utbudet, säger Sanna och tipsar om att det finns en hel del choklad inom den växtbaserade kosten, och utbudet av veganostar växer. 
I Veganboken ger Sanna Bråding, som själv är ensamstående tvåbarnsmamma, tips om hur du kan få in en mer växtbaserad livsstil i hemmet. Här är hennes tio tips:

1. Var inte för hård mot dig själv
Du behöver inte gå all in och kalla dig vegan med en gång. Målet bör inte vara en ny titel. Målet bör vara att må bra. Känn dig nöjd med varje steg du tar i en positiv riktning. 

2. Botanisera i vegohyllorna
Tag en dag då du inte är stressad och gå till din vanliga livsmedelsbutik. Kolla in utbudet av växtbaserad kost. Vad finns i frysdisken? Vad finns i kyldisken? Kläm och läs på produkterna. Köp hem något nytt och smaka på det. Och våga fråga! Ser du någon som plockar åt sig varor i hyllan så brukar dessa vara utmärkta att snacka med. Testa att byta matlagningstips med varandra.

3. Byt ut köttbullar mot vegobullar
Börja enkelt. I stället för att plocka åt dig en påse frysta köttbullar, gå till vegodisken och köp en påse frysta vegobullar. Laga din korvstroganoff efter samma recept som alltid, men byt ut korven mot tofu eller vegokorv och mejerierna mot havre eller soja. Laga helt enkelt rätter du känner igen, samtidigt som du byter ut ingredienserna stegvis. Och prova flera gånger för att ge smaklökarna en chans att vänja sig.

4. Börja med halvfabrikat
Många snackar om hur mycket bättre det är med rawfood, wholefood, hela bönor och rena grönsaker. Men halvfabrikat är en perfekt bro till vegankosten. Du behöver inte avsky kött bara för att du väljer att äta veganskt, det kan ju handla om din känsla för djuren, din kropp eller klimatet. Och precis som att en köttätare kan ha bråttom, vara trött och vilja ta en genväg kan en växtätare vilja göra detsamma. De gånger du ändå hade tänkt att köpa hem halvfabrikat, köp vego.

5. Våga testa
Våga gå utanför din comfort zone och prova nya produkter och nya recept. Och våga misslyckas! Det är ingen katastrof ifall något inte blev exakt som du ville.

6. Gör det enkelt för dig 
Börja inte med att köpa hem stora påsar med hårda, okokta bönor som behöver blötläggas i timmar. Köp hem tetror med färdigkokta bönor i stället! Gör det så lätt du kan, så att lusten får finnas kvar. Se till att ha en bra grund av basvaror hemma så att du enkelt kan slänga ihop en middag även om du inte hunnit handla. På det viset blir det enkelt att fortsätta på din bestämda bana även de dagar du inte orkar vara ambitiös.

7. Börja med en vegodag i veckan 
Allt behöver inte vara så drastiskt. Bestäm en dag i veckan då du utmanar ditt vanliga tänk. Se det som en rolig grej. Kanske känns det lätt att efter ett tag låta det växa från en till två dagar? Känn efter vad som passar dig.

8. Ha tålamod. Förändring tar tid. 
Att bryta en vana över en natt funkar sällan. Och när det kommer till mat sitter vanorna ofta djupt. Det är barndomen, vad familjen alltid brukat laga, vad din kropp är van vid, vilka smaker du gillar och invanda traditioner vid olika högtider. Det går jättebra att fortsätta äta mycket av det du gillar, det handlar bara om att tillaga det med växtbaserade produkter. Och om du tar ett steg i taget så kommer du plötsligt upptäcka att nya vanor bildats.

9. Låt tarmen vänja sig
Om du blir gasig i magen i samband med att du ändrar din kost, tro inte per automatik att du är överkänslig mot lök och baljväxter. Precis som din hjärna behöver tid att vänja sig behöver tarmen tid att anpassa sig till alla nya fibrer och ämnen. Kroppen är fantastisk. Ge det ett par–tre månader så ska du snart se på skillnad.

Sanna Bråding
Ålder: 39 år
Familj: Barnen Kane-Lee, och Lakkie-Bee
Yrke: Skådespelare, programledare och författare
Aktuell: Med boken Veganboken (Ordfront)

Kan man träna när man är förkyld?

December och många dras med envisa förkylningar. Samtidigt väcks en längtan tillbaka till gymmet. Men när är det okej att komma tillbaka till löpbandet? 

Det finns olika skolor kring om vi kan träna med ett förkylningsvirus i kroppen. Ska man vila sig i form eller ge kroppen lite välbehövlig cirkulation? En undersökning av Hälsoliv fastslår att det främst är fyra symptom som diskvalificerar från träning: feber, halsont, värk i bröstet samt andfåddhet. Läkare Johan Armfeldt menar att man ska avstå helt vid förkylning.
– Har du ont i halsen ska du inte träna alls, det kan i värsta fall leda till hjärtmuskelinflammation. Hjärtklaffarna kan påverkas och skapa rytmrubbningar och andra bestående besvär. Det är vanligt att folk slarvar med det här, inte minst om de ska tävla, säger han till tidningen.
Rikard Viberg, läkare och specialist i allmänmedicin, säger till vårdguiden 1177:
– Jag brukar som en grov regel säga att om du har en förkylning så bör du inte anstränga dig så att du blir kraftigt andfådd. Det innebär att om du känner dig så pass bra att du orkar träna, kan du träna teknik och även lättare styrketräning, om kroppen orkar. Just teknikträning brukar ibland bli eftersatt vid idrottsträning och du kan väl se det som ett bra tillfälle att ägna en period åt att enbart öva tekniken.