Så undviker du att peta i ansiktet

Ett vanligt sätt att bli smittad av virus är att göra det som studier visar att vi gör 23 gånger i timmen: röra sitt ansikte, eftersom viruset då kan komma i kontakt med mun, näsa och ögon, vilka är smittovägar för viruset. Men det går faktiskt att vänja sig av beteendet.

Enligt en australiensk studie petar vi i våra ansikten 23 gånger i timmen. Trots att undvika att röra vid ansiktet minimerar risken för att bli smittad av virus som Covid-19 är det helt enkelt en utmaning för många av oss. Ja, det kan rentav kännas som en omöjlighet att inte ta på sitt ansikte. Men det går att avvänja sig, menar psykologen Erik Andersson som i en intervju med Expressen Hälsoliv säger:
– Det fina med mänskliga hjärnor är att vi kan lära dem olika responser. Det första man behöver göra är att analysera i vilka situationer man gör beteendet ofta, säger Erik Andersson, som menar att om man registrerar när man petar sig själv i ansiktet kommer att märka att de sker oftare i vissa situationer, såsom när man sitter i ett möte eller kollar på teve, än mindre när man hackar lök.

När man har kartlagt sina risksituationer är det lättare att agera – eller rättare sagt, inte agera.  
– Även om det kliar någonstans kan man testa att stanna kvar i den känslan och träna på att inte agera på den impulsen. Surfa på den kliande känslan och träna hjärnan på att gå emot den, tipsar Erik Andersson.
Men om det är en väldigt invand respons kan det vara svårt, skriver Expressen där Erik Andersson förklarar:
– Responsen är så automatisk att man märker den först när man redan är i ansiktet och kladdar. Då får man jobba med något som heter inkompatibla beteenden. Det innebär att man tar till ett beteende som gör det omöjligt för en att utföra problembeteendet.

Ett exempel på inkompatibelt beteende kan exempelvis vara att hålla händerna sysselsatta med annat i situationer då man vet att man lätt petar i ansiktet, såsom att knäppa dem, hålla dem i fickorna, rita eller sticka.
– Det här kallas för habit reversal therapy, få har känt till den fast att den funnits sedan 70-talet. Det här är inget som man kan göra på en dag och sedan går det över, men om man är enveten och tränar lite så ändrar hjärnan beteendemönster, säger Erik Andersson som konstaterar:
– Man kanske får ha lite förlåtelse för sig själv. En del beteenden är så invanda och reflexmässiga att man inte kommer kunna blocka dem helt och hållet. Man kanske inte kan få bort all ansiktsberöring, men en stor del.

Därför ska du inte röra dig i ansiktet i coronatider
Förutom via droppsmitta (genom att man kommer i kontakt med droppar och sekret från en hostning eller nysning) sprids coronaviruset genom direkt kontaktsmitta, exempelvis om på något sätt kommer i kontakt med droppar och sekret genom fysisk beröring med en annan människa. I dagsläget vet man inte om indirekt kontaktsmitta från ytor där droppar landat sprider viruset. För att minska risken att insjukna i covid-19 eller sprida viruset vidare rekommenderar Fokhälsomyndigheten att undvika nära kontakt med smittade personer, tvätta händerna ordentligt och låta bli att röra vid ansiktet, eftersom viruset då kan komma i kontakt med mun, näsa och ögon, som är smittovägar för viruset.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Bathina Philipson: "Jag har alltid handsprit i väskan"

Hon dansar flera timmar om dagen, gör grönsaksdrinkar som hon glömmer att dricka och njuter gärna av livets goda. Men just nu är det sistnämnda svårt. Vi har pratat hälsa i coronatider med Let’s Dance-aktuella Bathina Philipson. 

Bathina Philipson är aktuell i Let’s Dance. Foto: Magnus Rangvid

Hur är din hälsa för närvarande, på en skala från 1 till 10?
– Den ligger nog på en sjua eller åtta. Jag dansar nästan varje dag och jag känner mig frisk. Let’s Dance har gjort att jag känner mig lite tightare i kroppen vilket inte är att förringa, men samtidigt har kroppen också tagit lite stryk. Jag är en tävlingsmänniska och vill träna så mycket jag bara kan, men eftersom jag inte tränat så kontinuerligt de senaste tjugo åren kan jag köra på lite mer än vad kroppen än van vid. Därför är jag inte i toppform, ingen tia, men jag mår ändå bra.

Förutom att ni dansat utan publik, och nu pausar sändningarna, på vilka sätt har ni i Let’s Dance begränsats av coronavirusets framfart hittills?
– När vi tränar och repar är det inga kramar som gäller, vi håller avståndet mellan varandra, det finns tillgång till handsprit överallt och det finns ingen färsk frukt framställd som tidigare år. Vi försöker vara extra försiktiga så att man inte smittas, men samtidigt kan man ju inte ställa om sitt liv helt. Jag tycker exempelvis att det är viktigt att stötta restauranger som kämpar så mycket just nu. Man kan inte sluta leva.  

Men du tvättar händerna ordentligt?
– Ja, gud ja! Jag är verkligen en sådan person som tvättar händerna, alltid har handsprit med mig, hostar i armvecket om jag behöver hosta och håller mig hemma om jag är sjuk. Men är jag frisk går jag till min frisör och äter på restauranger. Jag tycker inte att man ska sluta leva på grund av ett virus, men använda det sunda förnuftet och hålla äldre och de som är i riskgrupp på behörigt avstånd.

Är du själv rädd för att få viruset?
– Nej, men skulle jag få det skulle jag inte kunna vara med och dansa, vilket vore väldigt tråkigt. Hade det inte varit för Let’s Dance hade jag kunnat ta viruset och blivit immun. Det är ett virus, jag har influensan varje år.

Hur ser vanligtvis din morgonrutin ser ut?
– Till frukost blir det oftast en smörgås eller grönsaksdrink – en smoothie som består av spenat, ingefära, selleri, broccoli och citron. Jag dricker den där i två dagar och tycker att jag är jätteduktig, men sedan glömmer jag bort den resten av veckan. Efter frukost blir det oftast två timmar dans. 

Vilket är det bästa hälsorådet du lever efter?

– Jag försöker hålla mig hälsosam genom att dricka mycket vatten och varmt citronvatten med ingefära i. Men jag är ingen hälsofreak. Om någon frågar om vi ska gå till ett hälsoställe och äta lunch, tänker jag: ”ska jag förstöra min lunch med att äta bönor och linser?” Nej, jag äter det som är gott.

Har du någon hälsomässig åkomma du inte lyckas bli av med?
– Innan jag började med Let’s Dance hade jag väldigt ont i fötterna, men det hjälpte de mig med. Jag lyssnar mycket på min kropp. Vid minsta lilla signal så reagerar jag. Jag är alltså inte en sådan som bara kör på om något inte känns bra. Det har nog bidragit till att jag inte har haft så många långdragna åkommor. Jag märker dock nu, när jag blir äldre, hur viktigt det är att sträcka på sig och träna bålen. Folk sitter som ostbågar överallt, inklusive jag själv.

När mår du som sämst i livet?
– Jag är en person som verkligen gillar livet. Jag älskar livet! Men just nu är det lite deppigt och tråkigt med allt som händer på grund av coronaviruset. Jag känner med världen, med människor och det påverkar mig. Så just nu mår jag inte så bra rent själsligt på grund av att så många människor mår dåligt. Det är en jobbig period vi går igenom, så jag tror att vi måste peppa varandra nu.

När mår du som bäst?
– Jag mår som bäst av att vara med familj och vänner, av att resa och just nu av vara med i Let’s Dance. 

Vad har du lärt dig om din mentala hälsa?
– I hela mitt liv har jag alltid sett till att tömma min påse, sagt vad jag tycker, tänker och känner. Mår jag inte bra säger jag det till någon, helt enkelt. Jag är otroligt rak och pratar gärna av mig med vänner och familj. Så jag tömmer min soppåse varje dag, därför behöver jag inte gå och prata med någon.

Vilken är den märkligaste träningsformen du provat

– Jag ska börja på Barre (en blandning av balett, yoga och pilates) och har precis börjat träna yoga för min hållnings skull. Jag har varit rädd för yoga i 20 år. Jag har tänkt att det bara består av stretching och det låter så tråkigt. Jag är ju uppvuxen med handboll, bollsport är min grej, och jag är en tävlingsmänniska. Men jag har upptäckt att yoga ger så mycket om man ger det en chans och tid. Nu har jag yogat en till två gånger i veckan i en månad och känner mig mycket lättare och inte alls lika stel i kroppen. Ja, man känner sig tio år yngre.

Vilken är din guilty plesure när du ska unna dig något?
 – Jag missunnar mig inte någonting, men jag gillar Salt & Blandat så en påse av det trycker jag i mig ganska ofta.  

Är du hypokondrisk?
– Nej. Däremot är jag, som sagt, en tävlingsmänniska och blir lite stressad över att jag inte ska klara tillräckligt mycket. Jag tänker att jag borde träna mer hela tiden nu när jag ska prestera i Let’s Dance varje vecka. Men psyket vill mer än vad kroppen orkar. 

Hur tar du ett nederlag, om du exempelvis åker ut i Let’s Dance?
– Ja, det är livets hårda gång… Jag skulle nog fråga mig själv vad jag kunnat göra bättre, prata ut med någon, gråta av mig, ruska av mig och gå vidare. 

Vad väljer du mellan grönkålchips och en skål med godis?
– Skålen med godis!

Vad är det sämsta du gör för din hälsa?
– Jag äter mycket sött.

Vad är det bästa du gör för din hälsa?
– Rör på mig och dricker mycket vätska. Jag spelar tennis, går promenader och yoga, och det mår jag bra av.

Vad är ditt bästa hälsotips?
– Drick mycket vatten. Det är bra mot infektioner och rensar ut det mesta. Ja, det är bra mot allt!