Tvätta händerna rätt i fem steg

Vare sig det är coronavirus, förkylningstider eller vanlig influensa minimerar du risken att bli smittad genom att ha en god handhygien. Men det gäller att tvätta dem på rätt sätt. Här är en snabb steg-för-steg-guide


1. Fukta händerna i varmt vatten innan du tillsätter flytande tvål. Se till att du pumpar ut tillräckligt, gärna tre gånger, så att den täcker händerna ordentligt.

2. Gnid handflatorna mot varandra och gnugga, vänd och gnugga händernas baksidor mot varandra. 

3. Fläta fingrarna och se till så att varje finger är täckt med tvål. Täck tummen genom att gripa tag den med ena handen och rotera. 

4. Gnugga fingertopparna mot den andra handens handflata. Glöm inte att huden under naglarna.

5. Skölj händerna med varmt vatten. Torka ordentligt med pappershandduk eller en ren handduk.  

Du behöver inte gå 10 000 steg

Ny studie visar att det inte alls krävs så pass många steg för att ge din kropp positiva hälsoeffekter.

Kämpar du för att nå upp till 10 000 steg om dagen för hälsans skull? Du är inte ensam. Många har snappat det som från börja är ett japanskt koncept. Nu visar dock en ny studie från University of California att det inte alls behövs så pass många steg för att få positiva hälsoeffekter kopplade till hjärtat. Studien, som gjordes på 6000 kvinnor med en medelålder på 79 år, visade att de deltagare som gick mellan 2100 och 4500 steg om dagen minskade risken för att dö av en hjärtsjukdom med nästan 40 procent. De som gick fler än 4500 steg löpte nästan 50 procents lägre risk. Det allra viktigaste är att röra sig mer i vardagen, som att ta trapporna istället för hissen.