Så tränar du balansen

Yrsel, svindel eller ostadighet – känner du igen dig? Oftast hör det ihop med problem med balanssinnet. Här är tre enkla tips för att träna upp det livsviktiga sinnet.  

För en fungerande vardag krävs en bra balans. Och precis som resten av kroppen mår vårt balanssinne bra av att tränas regelbundet, framför allt när vi blir äldre och balanssinnet ofta försämras i takt med att synen avtar. Som tur är finns det många enkla övningar för att underhålla balansen.

1. Promenera i skogen.
Genom att gå på promenader, långa som korta, på ojämna underlag tränas balansen. 

2. Utmana dig själv hemma.
Du kan exempelvis stå på ett ben när du borstar tänderna eller stå på en balansbräda när du pratar i telefon. Hitta ett instabilt underlag och var kreativ. 

3. Gå på yoga.
Under yogaträning utförs lugna och kontrollerade övningar vilket är utmärkta balansövningar. 

5 knep: Så undviker du håll

Håll kan vara riktigt irriterande – och dessutom smärtsamt. Här är fem tips på hur du undviker hugget i magen.

Alla löpare där ute kan relatera till känslan: ett bra löptempo, lugn andning. Men så plötsligt hugger det till i magen. Håll kan vara både smärtsamt och svårt att bli av med.

Efter att själv ha besvärats med problemet bestämde sig den australiske forskaren Darren Morton för att undersöka ämnet närmare. I studien, publicerad i tidskriften Sports Medicine, fann han att åkomman troligen beror på en irritation av bukhinnan.

Men forskningen resulterade även i att Morton kunde ta fram några knep för att minska risken att drabbas:

1. Se till att dricka ordentligt med vatten under 12 timmar innan träningspasset. Två timmar innan gör man dock bäst i att dricka små mängder så att magen inte blir uppsvälld. 

2. Ät inte för stora mängder mat åtminstone två timmar innan passet. 

3. Undvik dryck med för mycket socker, så som fruktjuice eller läsk. Även sockriga livsmedel direkt innan en löptur kan orsaka problem.

4. Träna magen. Det här har inte samma vetenskapliga grund som ovanstående tips. Men starka magmuskler, menar Morton, kan resultera i att organen i magen får bättre stöd. 

5. Förbättra hållningen. “Vi har inga vetenskapliga bevis på att en bättre hållning kan förhindra håll men folk har rapporterat om att det har varit hjälpsamt”, säger Morton i en intervju med Abc news