Så står du emot höstförkylningen

Känner du att en förkylning är på gång eller är du redan nere i förkylningsträsket? Antigoni Papaioannou, sjuksköterska på Doktor.se, ger sina bästa tips i säsongen då vi mer eller mindre är omgivna av förkylningar.

Knep mot höstförkylning, tack!
Fråga: Jag har drabbats av en ordentlig höstförkylning. Utöver sömn och vatten, vilket är det bästa botemedlet mot en riktig höstsnuva? Finns det några knep som kan få den att gå över snabbare? Undrar också om det finns något sätt att ”mota Olle i grind” när det kommer till förkylningar?
– Lisen

Svar: Det är inte alls roligt att kämpa med en envis höstförkylning. Den kan hålla i sig från några dagar upp till flera veckor. Det bästa botemedlet är att börja med nässköljning när symptomen uppstår. Skölj varje näsborre minst två gånger om dagen med ljummet koksaltvatten, applicera sedan nässprej. Försök skapa en fuktig miljö i rummet och kom ihåg att de flesta nässprejer inte bör användas mer än sju till tio dagar.
Kroppen är fantastisk och vi bör lyssna oftare på dess signaler. I detta fall: snuva och trötthet, ibland halsont och feber. En missuppfattning är att en snuva snabbt ska gå över. Det är en infektion i kroppen som har sin cykel. Så ta det lugnt, vila ordentligt, sov och försök lindra varje symtom separat. Till exempel: smärtstillande och en dusch med ljummet vatten kan sänka febern. Nässköljning och spray kan lindra snuva. Varma drycker som innehåller honung, citron, ingefära eller lakrits kan hjälpa mot halsont. Gurgling med ljummet koksaltvatten i minst två minuter flera gånger om dagen ihop med en ångdusch kan lindra halsont.
– Antigoni

Antigoni Papaioannou, sjuksköterska på Doktor.se

Läs – för hälsans skull

Denna vecka går Läslovet av stapeln. Vare sig du är ledig eller inte är det ett perfekt tillfälle att läsa en spännande bok. Det gör nämligen gott för hälsan, visar en ny undersökning.

Några avsnitt Netflix-serier följt av en kvarts skrollande genom Instagram-flödet innan det är dags att släcka lampan. Känner du igen dig? Med sociala mediers intåg i våra liv är det mycket som pockar på uppmärksamheten och böckerna blir ofta lidande. Nyligen presenterade Statens medieråd sin senaste rapport, som visade att 11 procent av svenska 17 och 18-åringar läse. 2012 låg siffran på drygt 20 procent. Ulf Dahlqvist, som ledde undersökningen tror att just internet och sociala medier kan vara en av orsakerna till den oroväckande statistiken.

I vår stressiga vardag är kvällen ett ypperligt tillfälle att sätta mobilen på ljudlöst och krypa upp i sängen med en bok. Dessutom har det sina hälsofördelar, det menar en ny undersökning. 
Det är amerikanska Sleep Junkie – ett företag som arbetar medatt förbättra sömn och recensera slängprodukter – som utfärdat studien där 1 000 personer svarade på frågor om sina sömnvanor och huruvida de läste i sängen eller inte.

Resultatet? Oavsett om man läste en gång i månaden eller varje kväll svarade deltagarna att läsandet gjorde de mer avslappnade, mindre stressade och gav en förbättrad sömnkvalitet. De som läste sov en timme och 37 minuter mer i veckan och nära tre fjärdedelar påstod att de hade svårare att somna om de inte läste innan de gick och la sig.

Vi vet alla hur viktig sömnen är för vår hälsa. Så, föga förvånande påverkar denna kvällsritual även andra delar av livet – som finansiell framgång, fysisk hälsa och synen på livet.
Undersökningen visade att de som läste hade en högre årlig inkomst än de som inte läste – ungefär 36 000 kronor mer per år. 

Utöver en välmående plånbok så var de dessutom 14 procent mer troliga att äta hälsosamt och 12 procent mer troliga att engagera sig i fysiska aktiviteter.
Till sist visade det sig att läsarna hade en mer positiv syn på livet. Deltagarna fick frågan om de lever sitt liv till fullo – varpå 70 procent av de som läste svarade ja, till skillnad från 58 procent av de som inte läste. Så stäng av både dator, padda och mobilen och plocka fram en god bok i kväll. 
Av: Sophie Tisell