Så står du emot förskolebacillerna

Hösten är igång och barnen är tillbaka på bacillernas högborg: förskolan och skolan. Så här kan ni som familj stå emot smitthärdarna.

Några förkylningar får man räkna med att de små får, det är så att säga en del av konceptet förskolebarn. Men det går i alla fall att skydda resten av familjen en aning, så att inte alla ligger i sängen och febrar och nyser samtidigt. Här är fem tips på hur du ser till att höstens förskolebaciller inte välter hela hushållet.

1. Tvätta, tvätta, tvätta … 
Händerna, kläder, lakan och handdukar. Det går inte att tjata nog om vikten av att tvätta händerna, ofta. Tvätta barnens och dina händer med tvål redan på förskolan innan ni går hem så riskerar ni inte att ta med bacillerna hem. Tvätta lakan och handdukar ofta så att ni minimerar risken att smitta varandra om en av er redan har blivit sjuk.

2. Klipp naglarna!
Korta rena naglar hindrar smuts och bakterier från att leta sig in under naglarna. Klipp naglarna ofta både på dig själv och barnen minskar risken att förskoleförkylningarna tas med hem och vice versa.

3. Hosta med hyfs
Lär barnen att hosta i armvecket eller vända sig bort när de hostar. Är skadan redan skedd och barnet har hosta och är förkylt riskerar alla att bli sjuka om det hostas vilt och brett rakt över borden. Hitta på en liten kul lek om hur man gör när man ska hosta i armvecket, och så övar ni tillsammans några gånger. Förhoppningsvis tycker barnet att det är lite roligt sen.

4. Inga fingrar i ansiktet
Detta är inte så lätt att säga till små barn, men de lite äldre kan lära sig att inte peta i ansiktet, och i synnerhet i munnen, på dig eller sig själv. Händer i ansiktet och fingrar runt munnen ökar risken för att smittas av infektioner. 

5. Koka nappar och vattenflaskor
Nappar har en tendens att tappas på golvet och på marken i tid och otid. Detsamma med vattenflaskor som kan råka byta ägare under dagen och ligger utan lock bland kläder och filtar. Koka napparna och flaskornas lock ofta för att undvika bakteriehärdar. 

Forskare: "Så mycket bör du röra på dig"

Att fysisk aktivitet gör gott för hälsan är knappast någon nyhet men hur mycket tid behöver man egentligen lägga på träningen för det ska påverka livslängden?

Vi blir allt mer stillasittande, vi sitter framför en skärm på jobbet för att sedan sitta framför en skärm, eller flera, hemma i soffan.  En studie, publicerad av den medicinska tidskriften BMJ, visar att medelålders- och äldre människor som är fysiskt aktiva lever längre. Nu har forskningen kommit fram till hur mycket vi behöver för att lägga på träningen för att leva längre.

I en studie som CNN rapporterat om har forskare följt 36 383 vuxna personer under en genomsnittlig tidsperiod på 5,8 år och mätt tidsåtgången samt intensiteten per aktivitet hos samtliga. Intensitetsnivåerna delades därefter upp i tre olika kategorier; lätt, måttlig och hög. Exempel på lätt intensitet var matlagning och diskning. Måttlig intensitet kunde vara en rask promenera eller klippa gräsmattan och hög intensitet att jogga eller bära tungt. 

Det visade sig att de personer som var inaktiva löper fem gånger så hög risk att dö i förtid jämfört med de deltagare som var mest aktiva. 

Så hur mycket bör man då röra på sig för att det ska löna sig? Enligt Folkhälsomyndigheten och amerikanska National Institute for Health bör man ha 150 minuters måttlig fysisk aktivitet i veckan eller 75 minuters högintensiv aktivitet. Rätt lagom mycket, helt enkelt.