Så lindrar du din magkatarr

Smärta i övre delen av magen, halsbränna och illamående är några symptom på magkatarr. Här är några tips på hur du kan lindra dem. 

Egentligen är ordet magkatarr ett samlingsnamn för en rad olika besvär kopplade till magen. Magkatarr kan uppstå om du ätit antiinflammatoriska tabletter, har ett högt intag av alkohol eller om du röker, men också om du lever ett stressigt liv. Långdragna besvär kan också bero på en bakterie i magen som heter helicobakter pylori. Vanliga symptom på magkatarr är sveda och smärta i övre delen av magen, uppstötningar och halsbränna, illamående, hunger och för tidig mättnadskänsla.

Här är några tips för dig med magkatarr:

1. Stress är en vanlig orsak till att magkatarr uppstår. Försöka stressa mindre och sova regelbundet. Avslappningsövningar har visat sig ha positiva effekter på magen.

2. Se över din kosthållning. Ät regelbundet, inte för stora måltider och inte strax innan läggdags. 

3. Försök undvika stark, fet, hårt stekt, rökt och alltför kryddad mat samt avstå från drycker som juice, kaffe och alkohol. 

4. Skippa alkoholen och tobaken.

5. Undvik antiinflammatoriska läkemedel.

Visste du att…
… 2005 års Nobelpris i medicin tilldelades Robin Warren och Barry Marshall för upptäckten att inflammation i magsäcken i de flesta fall orsakas av bakterien helicobacter pylori och inte, som man tidigare trodde, av stress och livsstil?

det finns två olika typer av magkatarr, akut och kronisk? Den akuta orsakas ofta av för högt intag av alkohol och smärtstillande läkemedel, och den kroniska av helicobacter pylori.

Tips för ett friskare 2020

Trött på att vara förkyld och hängig? Här är några tips på hur du kan stärka immunförsvaret och rusta för ett friskare år.

SATSA PÅ VÄLBALANSERAD KOST
Att äta varierad mat så att du får i dig den bredd av näringsämnen och vitaminer som kroppen behöver är det bästa för att stärka ditt naturliga försvar. Framför allt är frukt och grönsaker viktiga då de innehåller mycket vitaminer, fibrer och mineraler, vilket har visat sig minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer. Försök därför att få i dig åtminstone 500 gram grönsaker, baljväxter och frukt om dagen. Allra bäst är att äta dem råa, då dessa innehåller mer probiotika som gör gott för tarmfloran.

TRÄNA REGELBUNDET
I studier har man sett att en otränad person som börjar träna regelbundet förstärker sittimmunförsvar och minskar mottagligheten för infektioner. Motion har visat sig öka mängden hälsofrämjande tarmbakterier som producerar kortkedjade fettsyror, framför allt smörsyra. Dessa stärker tarmväggen så att skadliga ämnen inte kommer ut i blodet, vilket motverkar inflammation. De kortkedjade fettsyrorna bidrar dessutom till att hålla blodsockret i schack och kan förebygga diabetes.

VÄRNA OM SÖMNEN
Sömn är ovärderligt för kroppens återhämtning. Studier visar att människor som sover mindre än sex timmar per natt får ett försämrat immunsystem. Forskning har också påvisat samband mellan långvariga sömnproblem och hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancersjukdomar. För god sömnkvalitet: håll sovrummet mörkt, tyst och svalt. Lämna elektroniken utanför och se till att vädra innan du går och lägger dig. Forskare har även kommit fram till att vår känslighet för virusinfektioner påverkas om vår dygnsrytm ruckas. Därför kan det vara bra att gå upp och lägga sig ungefär vid samma tidpunkt varje dag.

UNDERSKATTA INTE PAUSERNA
Både kroppen och hjärnan behöver återhämta sig mellan aktiviteter för att hålla en bra balans, såväl psykiskt som fysiskt. En kort promenad eller löptur, några minuters powernap eller ett varmt bad är några saker du kan göra för att återhämta dig i vardagen.

MOTVERKA LÅNGVARIG STRESS
Att stressa upp sig är inte skadligt. Däremot visar forskning att en mer långvarig negativ stress skapar en obalans i kroppen som gör oss mer mottagliga för sjukdomar. Långvarig stress kan också störa tarmfloran, vilket påverkar immunförsvaret. Långvarig stress påverkar även våra slemhinnor som därmed skyddar sämre mot förkylningar och influensa. Fysisk aktivitet, meditation, att vistas i naturen eller bara ta några djupa andetag kan sänka stressnivåerna.

FIMPA CIGARETTEN
Rökning är kopplat till en ökad infektionsrisk och påverkar immunsystemet. En studie publicerad av Pasteur-institutet i Paris och LTH, Lunds universitet, visar att rökning hämmar det adaptiva immunsvaret, vilket kan leda till ett försämrat skydd mot infektioner.

ÄT VITLÖK
Att vitlök kan motverka vissa sjukdomar är en huskur som även stöds av forskningen. En studie publicerad i Clinical Nutrition visar att personer som äter vitlök får färre förkylningssymtom. Vitlök innehåller den aktiva ingrediensen allicin som bekämpar infektioner och bakterier effektivt.

TÄNK PÅ HYGIENEN
A och O för att hålla sig borta från bakterier är naturligtvis att vara noggrann med att tvätta händerna. Bakterier och virus kan överföras till händerna mellan människor eller efter kontakt med förorenade ytor som exempelvis handfat, handtag och disk-och arbetsbänkar. Om man sedan kliar sig i ögat eller stoppar fingrarna i munnen kan bakterierna eller viruset leda till sjukdom. En bra regel är att tvätta händerna med tvål och vatten före måltid, när du hälsat på många människor och efter ett toalettbesök.

TA ETT SKOGSBAD
Det finns en mängd positiva hälsoeffekter med att vistas i skog och natur. När universitetet i Illinois, USA, sammanställde hundratals studier om naturens effekt på hälsan fann de bland annat att det stärker immunförsvaret och minskar risken för diabetes, depression och hjärt- och kärlsjukdomar. En av anledningarna sägs vara relaterat till de välgörande ämnen som produceras av träd: phytoncider. Dessa molekyler skyddar träden mot infektion av svampar och bakterier, men de har också visat sig ha positiva effekter hos människor. När vi går i skogen andas vi in phytoncider och tillgodogör oss deras effekter.