Så hanterar du ångest och katastroftankar

När livet ställs inför en kris eller stor förändring är det inte ovanligt att drabbas av oro, destruktivitet och katastroftankar. Vi lät psykologen ge sina råd om hur man kan bemöta den.

Det finns olika anledningar till att vi upplever sorg, oro och ångest; plötsliga sjukdoms- och dödsbesked, separationer eller konflikter. Men även den situation som vi befinner oss i nu, då ett virus sprider sig, vilket kan ge konsekvenser för vår livssituation, kan skapa oro, katastroftankar och ångest. Alla reagerar olika och det finns inga rätt eller fel. Men det kan vara bra att känna igen symptomen.

Vanliga symtom vid ångest:
Känslan av en klump i magen eller en tyngd över bröstet, hjärt slår hårt eller fortare än vanligt, andningssvårigheter, yrsel, svettningar, magsmärtor, illamående, stickningar i händer eller fötter samt en känsla av att känna sig darrig, skakig eller svag i musklerna.

Vanliga symptom vid sorg:
Nedstämdhet, rädsla, besvikelse, ilska, oro och ångest, humörsvängningar, sömnlöshet och koncentrationssvårigheter.

När du går igenom en kris eller sorgeprocess är stödet från anhöriga ovärderligt. När de inte räcker finns det legitimerade psykologer som du kan möta via telefon- eller videosamtal för stöd och tröst, som hos Doktor.se. Glöm inte att själsliga sår tar tid att läka men när man fått lite perspektiv på sina problem brukar det successivt kännas lättare. 

Så kan du hantera ångest
Brottas du med att känna ångest eller att den sköljer över dig väldigt starkt, i form av en panikattack, är ett bra att försöka lära sig hantera den, snarare än att skjuta bort den.
– Rädslan man kan känna inför ett ångestanfall kan ofta vara mer plågsam än själva ångesten – det är just därför det är så viktigt att lära sig att hantera sin ångest och våga vara trygg i vetskapen att även om symptomen i sig kan vara kraftiga så är dom i sig ofarliga, säger Gina Almegård, psykolog på Doktor.se.
 
* Försök inte att trycka bort eller undvika ångesten, då tenderar den att öka i styrka. 

* Lägg dock inte heller ett överdrivet fokus på ångesten, tanken är inte att gå in i ångesten med hull och hår. 

* Utmaningen är istället att utan motstånd möta ångesten när den kommer, konstatera att du känner av olika symptom. Det kan vara allt från obehagskänslor och kraftig oro till fysiska symptom, såsom tryck över bröstet, hjärtklappning, yrsel, svettningar och illamående. Acceptera och försök sedan att släppa taget om dessa. 

* Därefter bör man utifrån bästa förmåga försöka fortsätta med sina vardagssysslor. Att acceptera ångesten och våga vara kvar i den utan att passiviseras bidrar på sikt till att den minskar. Blir symptomen för besvärande kan man försöka dämpa dem genom avledning – gör något helt annat en stund, gå en promenad eller på ett träningspass, sysselsätt händerna med med något, ring en kompis eller slå på en serie.

*Har du mycket stark ångest kan du även sätta in medicin som ett komplement till psykologisk behandling.

Om du mår mycket dåligt och överväger att skada dig själv eller ta ditt liv – ring 112.

Livsmedlen som kan boosta ditt immunförsvar

Det är aldrig fel att stärka immunsystemet, inte minst i tider då många dras med förkylningar och influensa. Här är några livsmedel som ger extra styrka till din kropps försvar. 

Vitlök
Det är ingen hemlighet att vitlök är en bra ingrediens i strävan mot ett friskare liv. Den innehåller nämligen allicin, som aktivt bekämpar bakterier och infektioner. En studie, som Svenska Dagbladet skriver om, visar att de personer som åt vitlökextrakt under tolv veckor löpte 60 procent lägre risk att bli förkylda. 

Citrusfrukter
Apelsiner, citron och andra citrusfrukter sägs motverka virusinfektioner. Huruvida detta är sant finns det dock inte så mycket forskning på. Men citrusfrukter som den syrliga grapefrukten är inte bara full av C-vitamin, järn och kalcium, den är dessutom rik på antioxidanter. C-vitamin hjälper också till att öka upptaget av mineraler och antioxidanter i den övriga kosten. 

Sötpotatis
I den söta, stora potatisen finns antioxidanter som betakaroten och C-vitamin, vilka stärker kroppens skydd mot sjukdomar. Dessutom är sötpotatis rik på E-vitamin och järn. 

Yoghurt
I yoghurt finns goda bakterier, det vill säga probiotika, som tycks verka för en god tarmhälsa genom att stimulera de vita blodkropparna. I en svensk studie har man exempelvis sett att de som dagligen drack tillskott av probiotikan lactobacillus reuteri tog ut drygt 30 procent färre sjukdagar än de som inte druckit probiotikatillskottet. 

Ingefära
Den starka växten som idag är populär att blanda i såväl hälsosmoothies som teer, tycks motverka inflammation samt stärka ditt blodtryck och immunförsvar så att det kan bekämpa virus som angriper kroppen. Det har dock visat sig att du bör få i dig åtminstone fem gram om dagen för att få effekt. 

Spenat
Karl Alfred har rätt – du blir stark av spenat, men framför håller du dig friskare. De gröna bladen innehåller bland annat en rad värdefulla näringsämnen, är rik på fibrer och antioxidanter som boostar immunförsvaret. Spenat innehåller dessutom nitrat som i forskning visat sig stärka aktivitet hos mitokondrierna, som fungerar som muskelcellernas ”kraftverk.

Honung
Den lena honungen lindrar inte bara halsont utan har också antibakteriella egenskaper.  Om du vill lindra din förkylning ska du dock inte låta honungen vara upphettad för att få ut bästa effekt. 

Broccoli
Full av näringsämnen, mineraler och vitaminer ställer sig broccoli som en av de nyttigaste grönsakerna du kan äta. Förutom att den innehåller antioxidanten glutation är den preppad med en mängd mineraler som stärker immunförsvaret, såsom magnesium, järn, kalcium och zink. Det sistnämnda påstås kunna ha bra effekt på förkylningar, såväl i förebyggande syfte och för att underlätta symptomen när förkylningen brutit ut .

Grönkål
Grönkålen, som brukar ha sitt uppsving vid jul, är väl värd att fortsätta få i sig. Full av näring stärker den immunförsvaret och kan motverka bakterieinfektioner och virus.

Champinjoner
Den nyttiga svampen har visat sig vara fylld av antioxidanter, B-vitamin, som stärker immunsystemet, och selen. Bristen på den sistnämnda kan öka risken för allvarligare influensa, skriver Svenska Dagbladet. 

Grönt te
Den varma drycken är inte bara en klassiker och mysigt i förkylning- och influensatider. Den gör också något gott. Särskilt grönt te tror man kan lindra och motverka förkylningar och influensa. Teet är matat med antioxidanter som flavonoider och polyfenoler. Nr du andas in ångan från det heta teet stimuleras hårsäckarna i näsan, vilket kan hjälpa bakterier att lättare ta sig ut. Gott, hälsosamt och mysigt!