Så får du kroppen att hålla

I tv-soffan, sängen och på jobbet. Kroppen utsätts för ständigt slitage. Här är fem tips för att förebygga skador och få en smidig kropp som håller livet ut.  

Kom ihåg hållningen:
Ju äldre vi blir desto mer sjunker vi ihop men genom att hålla musklerna starka håller de i sin tur skelettet upprest. Muskler i rygg, nacke, rumpa och ländrygg hjälper till att hålla ryggradens S-form. Ett knep för att undvika att utveckla en så kallad ”tech neck”, alltså att nackkotorna tar skada från den framåtböjda ställning vi ofta sitter i när vi pillar med telefonen eller surfplattan, kan du lägga en kudde under den arm som jobbar så får du en rakare nacke. 

På hemmakontoret:
Datorn används även hemma och ofta finns en skrivbordsplats i bostaden. En bra kontorsstol är därför en viktig investering för ergonomins skull.

I sovrummet:
Alla kroppar har olika behov, vissa vill ha en mjuk säng andra föredrar en hård.  Var uppmärksam på vilken typ av madrass just din kropp gillar. 

I hallen:
Underlätta för dina knän, anklar och höfter när du tar på dig dina egna, eller dina barns, skor med en hallmöbel. Det är både ergonomiskt och praktiskt då många hallmöbler ger extra förvaring. 

Framför tv:n:
Sitter du i samma fåtölj varje kväll? Då kan det vara en bra idé att byta sittplats. Enformighet orsakar spänningar, smärtor och slitage i längden. Golvmattan är ett exempel på en perfekt plats för att sträcka ut ryggen. Variera ofta och var kreativ.  

Så här gör du om någon nyser i din närhet

Coronaviruset – så kallad droppsmitta, obehaglig både till ord och karaktär – har fått oss vidta en rad säkerhetsåtgärder. Hur gör man då om olyckan ändå är framme: någon nyser eller hostar i ens närhet? 

Fredrick Sherman – medicine professor vid Mount Sinai-institutet – förklarar för The Atlantic:
–Andas ut direkt för att undvika att andas in aerosolen, de små vattenpartiklar som sprids i luften när någon nyser. Knip ihop läpparna för att få utandningen att hålla längre. Vänd ditt huvud bort från personen och börja gå.
Kanske är det inte helt tillförlitligt, men mängden virus du utsätts för påverkar hur sjuk du senare blir i covid-19. Detsamma gäller hur lång tid du tillbringar med smittspridaren. Så se knepet som ett sätt att minimera exponering för viruset. Och fortsätt vidta försiktighetsåtgärder så som att tvätta händerna och hålla avstånd.