Livsmedlen som kan boosta ditt immunförsvar

Det är aldrig fel att stärka immunsystemet, inte minst i tider då många dras med förkylningar och influensa. Här är några livsmedel som ger extra styrka till din kropps försvar. 

Vitlök
Det är ingen hemlighet att vitlök är en bra ingrediens i strävan mot ett friskare liv. Den innehåller nämligen allicin, som aktivt bekämpar bakterier och infektioner. En studie, som Svenska Dagbladet skriver om, visar att de personer som åt vitlökextrakt under tolv veckor löpte 60 procent lägre risk att bli förkylda. 

Citrusfrukter
Apelsiner, citron och andra citrusfrukter sägs motverka virusinfektioner. Huruvida detta är sant finns det dock inte så mycket forskning på. Men citrusfrukter som den syrliga grapefrukten är inte bara full av C-vitamin, järn och kalcium, den är dessutom rik på antioxidanter. C-vitamin hjälper också till att öka upptaget av mineraler och antioxidanter i den övriga kosten. 

Sötpotatis
I den söta, stora potatisen finns antioxidanter som betakaroten och C-vitamin, vilka stärker kroppens skydd mot sjukdomar. Dessutom är sötpotatis rik på E-vitamin och järn. 

Yoghurt
I yoghurt finns goda bakterier, det vill säga probiotika, som tycks verka för en god tarmhälsa genom att stimulera de vita blodkropparna. I en svensk studie har man exempelvis sett att de som dagligen drack tillskott av probiotikan lactobacillus reuteri tog ut drygt 30 procent färre sjukdagar än de som inte druckit probiotikatillskottet. 

Ingefära
Den starka växten som idag är populär att blanda i såväl hälsosmoothies som teer, tycks motverka inflammation samt stärka ditt blodtryck och immunförsvar så att det kan bekämpa virus som angriper kroppen. Det har dock visat sig att du bör få i dig åtminstone fem gram om dagen för att få effekt. 

Spenat
Karl Alfred har rätt – du blir stark av spenat, men framför håller du dig friskare. De gröna bladen innehåller bland annat en rad värdefulla näringsämnen, är rik på fibrer och antioxidanter som boostar immunförsvaret. Spenat innehåller dessutom nitrat som i forskning visat sig stärka aktivitet hos mitokondrierna, som fungerar som muskelcellernas ”kraftverk.

Honung
Den lena honungen lindrar inte bara halsont utan har också antibakteriella egenskaper.  Om du vill lindra din förkylning ska du dock inte låta honungen vara upphettad för att få ut bästa effekt. 

Broccoli
Full av näringsämnen, mineraler och vitaminer ställer sig broccoli som en av de nyttigaste grönsakerna du kan äta. Förutom att den innehåller antioxidanten glutation är den preppad med en mängd mineraler som stärker immunförsvaret, såsom magnesium, järn, kalcium och zink. Det sistnämnda påstås kunna ha bra effekt på förkylningar, såväl i förebyggande syfte och för att underlätta symptomen när förkylningen brutit ut .

Grönkål
Grönkålen, som brukar ha sitt uppsving vid jul, är väl värd att fortsätta få i sig. Full av näring stärker den immunförsvaret och kan motverka bakterieinfektioner och virus.

Champinjoner
Den nyttiga svampen har visat sig vara fylld av antioxidanter, B-vitamin, som stärker immunsystemet, och selen. Bristen på den sistnämnda kan öka risken för allvarligare influensa, skriver Svenska Dagbladet. 

Grönt te
Den varma drycken är inte bara en klassiker och mysigt i förkylning- och influensatider. Den gör också något gott. Särskilt grönt te tror man kan lindra och motverka förkylningar och influensa. Teet är matat med antioxidanter som flavonoider och polyfenoler. Nr du andas in ångan från det heta teet stimuleras hårsäckarna i näsan, vilket kan hjälpa bakterier att lättare ta sig ut. Gott, hälsosamt och mysigt!

Hur pratar jag med mitt oroliga barn om coronaviruset?

Hur pratar man med sitt oroliga barn om coronaviruset, när man själv är orolig, frågar sig en av våra läsare. Gina Almegård, psykolog på Doktor.se, svarar.

Hej! En elev i min sons skola har drabbats av coronaviruset. Nu är min son jätteorolig. Han är ganska orolig av sig i vanliga fall, men efter det här har det verkligen skenat iväg. Hur skulle du hantera situationen? Jag tycker själv det är jobbigt men det vill jag inte visa för honom.
Hälsningar, Karolina

Gina Almegård, psykolog på Doktor.se:
Hej Karolina! Börja med att hjälpa din son att sätta ord på vad han känner. Det är viktigt att lyssna och ta hans rädslor på allvar, även de som kanske är överdrivna eller orealistiska. Sen kan du tillsammans med din son sortera och strukturera i innehållet – en del orosmoment kan säkert lyftas bort genom att ni pratar igenom dem, medan andra troligtvis kvarstår. Det behöver inte vara fel att erkänna för sitt barn att man själv är orolig, barn är skickliga på att läsa av sin omgivning och i ett sådant här läge är det mer skadligt för barnets tillit att uppleva att föräldern sänder ut dubbla budskap. Det är dock extremt viktigt att man bibehåller beskyddararollen gentemot barnet. Barnet behöver känna att du som förälder ansvarar för situationen, och att han eller hon kan luta sig mot dig.
Det skulle kunna låta såhär:
”Jag förstår attdu är rädd för att bli smittad, det är jag också. Men jag ska se till att vi gör allt för att det inte ska hända. Det finns mycketman kan göra för att undvika smitta, och jag ska lära dig allt du behöver veta. Och OM det ändå skulle hända, kommer vi hantera det tillsammans – jag ska förbereda så vi vet precis vad vi ska göra om vi blir sjuka.”
Ge sedan barnet uppgifter som syftar till att undvika smitta. Det är enklare att hantera oro om man känner att man själv kan påverka. Lär därför barnet hur en riktig handtvätt ska gå till (hur länge, hur mycket tvål, hur man tvättar mellan fingrarna, hur mangnuggar naglarna – gå igenom alla moment, det finns en psykologisk poäng i att det sker i flera steg). Visabarnet hur man ska hosta i armvecket.
Visa hur man kan hälsa på sina vänner på nya sätt, så att kroppskontakt undviks (och förklara varför man bör göra så). Alla dessa handlingar ger barnet en ökad känsla av kontroll vilket minskar oron, förutsatt att de presenteras på ett pedagogiskt och tydligt vis.
Barn tycker om att få uppgifter, att känna sig delaktiga. Tänk också på att själv inte bidra till onödig ryktesspridning när det gäller viruset och smittspridningen. Håll diskussionerna hemma och på nätet faktabaserade och sakliga, även små barn har öron och ögon. Var uppmärksam på att ditt barn kan få information från många olika håll, och att sanningshalten i den kan variera. Följ upp kontinuerligt genom att fråga barnet om denne hört eller tänkt något nytt sedan ni talades vid senast.