Perfektionism riskerar att göra dig sjuk

Vi lever i en tid där vi ständigt strävar efter att bli bättre: mentalt och fysiskt. Samtidigt visar forskning att jakten på självoptimering kan var direkt skadlig.

De som tar livet med en klackspark är både hälsosammare och löper lägre risk att drabbas av depression. Andrew Hill, professor i fysiologi vid St John University i York, ger tips för att undvika destruktiv perfektionism.

1. Basera inte din självkänsla på hur du presterar, fokusera istället på saker du kan kontrollera, som att vara en bra vän eller visa att du anstränger dig och gör ditt bästa.

2. Slappna av lite. Ingen är, och kommer aldrig någonsin att vara, perfekt.

3. Att få saker gjorda är bättre än att försöka att få allting perfekt. Då är risken istället att ingenting alls blir gjort.

Detta skriver tidningen Måbra som samtidigt lyfter fram uppgifter om att perfektionism kan sätta fysisk spår: högre blodtryck och ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Så lägg de höga prestationerna åt sidan, din hälsa kommer tacka dig.

Tre oväntade sömntips

Har du svårt att somna om kvällarna och har provat det mesta för att råda bot på det? Här är tre lite mer ovanliga knep som du kanske inte har testat.

Du känner igen känslan: klockan har passerat läggdags, du vänder och vrider i sängen, men sömnen vill inte infinna sig. Sömnproblem är något alla kämpar med i perioder och råden är många. Ät senast två timmar innan du ska sova, temperera sovrummet svalt, motionera dagtid. Nu kommer läkaren Rangan Chatterjee – författare bakom böcker som Hälsobalansen, Stressbalansen och Feel better in 5 – med tre oväntade tips i Expressen Hälsoliv:

1. Bejaka naturen
”Om du har en trädgård, gå ut i fem minuter, stirra på träden, lyssna på fåglarna och notera hur grenarna svajar i vinden. Fokusera verkligen på din omgivning och njut av upplevelsen”, säger han.

2. Träna intensivt fem minuter
Viktigast är att träningen aktiverar hela kroppen. Några exempel på övningar är armhävningar, jogga på stället och benböj. ”Övningarna utförs efter varandra med en vilopaus mellan varje. Är du nybörjare – rör på dig i 20 sekunder och vila i 40. Efter ett tag kan du vända på det”, skriver tidningen.

3. Släpp negativitet
Att boosta lyckonivåer och släppa negativitet är ett sätt för att få en god natts sömn. Skriv ner en list på positiva saker under dagen – gärna med en kommentar till. Kanske höll grannen upp trapphusdörren, kanske bjöd en kollega dig på kaffe. De minsta saker kan kvalificeras på listan.