Penny Parneviks bästa hälsotips

Som nybliven mamma har Penny Parnevik bestämt sig för att vara den bästa versionen av sig själv: försöka få okej med sömn, ladda på med energi och se till att få lite egentid.
Det kanske låter larvigt, men det allra bästa jag gör för min hälsa är att heja på mig själv.

Hur ser din morgonrutin ut? 
– Jag vaknar ungefär vid sju när min son Atticus vaknar. Efter att jag eller min sambo Douglas matat honom lagar jag oftast min favoritgröt med äpple och kanel. De allra bästa mornarna är när jag har bokat in Skype-samtal med min life coach. Då sätter jag mig utomhus vid brasan tidigt på morgonen och pratar i en timme, vilket gör mig otroligt inspirerad.

Hur länge har du haft en life coach?
– Jag började med det innan sommaren då jag var gravid. Jag tänkte att om jag ska förbereda min inför livets största förändring kan det vara bra att ta hjälp av en utbildad coach. Sedan dess har jag fortsatt med det en gång i veckan. Det har varit magiskt!

Hur är din hälsa för närvarande, på en skala från 1 till 10?
– Den varierar. Hälsa innefattar så mycket. Generellt sett är jag inte så ”hälsosam” när det kommer till min kost. Jag älskar Mac’n Cheese mer än något annat, haha. Min mentala hälsa är bättre än någonsin, så jag skulle säga att mitt välmående ligger på en sexa eller sjua. 

I augusti blev du mamma för första gången, hur har det varit?
– Första månaden fick jag verkligen ”baby blues”. Jag var också trött hela tiden, vilket väl är fullt förståeligt. Nu, efter två månader, känner jag mig äntligen mig trygg i min mammaroll, är piggare på grund av att jag måste vara det och tränar mer än tidigare. När man får barn vill man vara den bästa versionen av sig själv så jag jobbar på det! 

Vilken hälsomässig åkomma lyckas du aldrig bli av med?
– Jag hatar tyvärr grönsaker och frukt. Det är så konstigt! Jag önskar, önskar, önskar att jag kunde gilla det.

Bästa hälsoknepet du fått som du anammat?
– “Everything in moderation, including moderation.” Alltså, att ha en bra balans är viktigt, men det är okej att inte alltid vara balanserad. Det tycker jag är ett superbra tänk. 

Vilken är den märkligaste träningsformen du provat?
– Konstsim! Det var sååå svårt, men så kul! Och jag måste ändå säga att jag faktiskt var rätt bra på det. 

Vem är din hälsoförebild?
– Min sambo Douglas. Han är sjukt driven, men han bryr sig enbart om hur kroppen mår, inte om utseendet. Jag gillar den inställningen. 

Vad är det bästa du gör för din hälsa? 
– Det kanske låter larvigt, men det är att jag älskar och respekterar mig själv. Jag har mina svaga dagar, men att heja på mig själv är det bästa jag kan göra för min hälsa. 

När mår du som sämst?

– De dagar då jag aldrig lämnar sängen eller lägenheten, när jag inte sover så bra och när jag inte fått i mig tillräckligt med vatten. Sömn påverkar mig extremt mycket, men det är svårt att få till ibland när man har en liten bebis. 

Guilty pleasure när du ska unna dig något?
– Jag tror inte på guilty pleasures. Man ska alltid unna sig! När det gäller mat kommer jag aldrig säga ”guilty pleasure” inför mina barn, utan istället ”sometimes food” och ”always food”. Always food är grönsaker, frukt och allt som bra för kroppen. ”Sometimes food” är ju typ Mac n’ cheese. Jag tycker inte om att kategorisera mat som ”bra” eller ”dåligt”. 

När mår du som bäst? 
– Jag mår som bäst av rutiner. Och jag älskar rutiner som promenader eller yoga. 

Hur ser dina rutiner ut idag?
– Med en bebis är det ju svårt att ha samma rutiner varje dag. Men viktiga rutiner för mig är gå upp tidigt, lämna huset under dagen och hitta på något kul, gå på yoga, äta middag med Douglas när han kommer hem från jobbet, umgås med andra mammor och att läsa för Atticus. 

Vad är det viktigaste du lärt dig om din mentala hälsa?
– Att man kan träna sin mentala hälsa på samma sätt som man kan träna kroppen. För mig är egentid en stor del av min mentala hälsa. Söndagar är exempelvis ”Penny-dagar” hemma hos oss. Då tar Douglas Atticus och jag gör vad jag känner för eller behöver. Då ser jag gärna till att det blir en lyxig spadag. Jag fixar håret, naglarna och sätter mig på en restaurang själv och njuter! Sedan kommer jag hem glad och känner mig sjukt sexig också, haha. 

Är du hypokondrisk?
– Absolut! Vill verkligen inte vara det. 

Grönkålschips eller ostbågar?
– Grönkålschips är faktiskt gott! Jag är inget stort fan av ostbågar eller vanliga chips. 

Har du någon meditationsrutin?
– Jag går på yoga och vill gärna börja meditera. Att ta ett varmt bad hemma är min meditation för tillfället. 

Till sist, vilket är ditt bästa hälsotips?
– Din kropp är ditt hem! Ta hand om den, men viktigast är att man trivs och har kul i sitt eget ”hem”. Och det har jag! 

Penny Parnevik, 22, är influencer och driver poddcasten Pillowtalk tillsammans med sin syster Peg Parnevik. Tillsammans med Douglas Murray, 39, har hon sonen Atticus. Penny är dotter till Mia och Jesper Parnevik.

Ta hand om huden i kylan

När det blir kyligare ute riskerar hudåkommorna att få sig en rejäl utmaning. Med hjälp av några goda råd kan du tackla dem på bästa sätt. 

Lika självklart som höstlöven skiftar till glödande nyanser är det att hudbesvären förvärras för vissa när kylan gör entré. Det hela är rätt logiskt: när temperaturen sjunker gör luftfuktigheten det också, vilket resulterar i att din fuktälskande hy blir torr och allmänt känslig. Sömnbrist, ett svajande känsloliv, stress och ohälsosamma kost- och dryckesvanor gör som bekant inte heller direkt underverk för huden. Men det finns också hudsjukdomar som uppstår av andra orsaker, och som kan påverkas till det sämre när den bitiga nordanvinden drar in. Här är tre av de vanligaste av dem och några enkla tips på hur de bäst tas om hand under denna kulna säsong.

1. Eksemfrån kliande torr till snustorr
Eksem är en inflammation i huden som kan uppstå av flera olika orsaker. Det kan exempelvis bero på att man har torr hud eller att huden kommit i kontakt med något som man är allergisk mot. För en del med eksem kan hösten och vintern bli extra besvärliga då kylan riskerar att göra den redan torra huden ännu mer torr.
Symptom: Torr och röd hud som kliar och fjällar. På mörk hy kan det röda inte synas lika mycket, eller inte alls. Det kan uppstå vätskefyllda blåsor och knottror som i sin tur kan spricka, vilket ger sårskorpor. Den vanligaste typen av eksem, atopisk dermatit, kan sitta på olika ställen på kroppen beroende på ålder. Mjälleksem, så kallad seborroiskt eksem, uppstår dock främst i hårbotten, i hudveck och runt öron. 
Tips:Var extra noggrann med att hålla huden återfuktad nu när det är kyligt ute. En luftfuktare i hemmet kan underlätta. Byt ut tvålen mot duscholja. Undvik mjölk, vitt socker och vete som kan trigga eksemen. Klia inte på eksemet och riv inte bort hudflagor. Har du eksem i hårbotten kan mjällschampo hjälpa. Eksem behandlas vanligtvis med mjukgörande kortisonkräm. Om det inte blir bättre av kortison efter en vecka eller om eksemet vätskar sig bör du söka vård.

2. Rosacea – förvärras av plötslig temperaturväxling
Ungefär tio procent av den vuxna befolkningen drabbas av rosacea. Man vet ännu inte varför hudsjukdomen uppkommer men den är vanligast i vuxen ålder. Vintern kan vara tuff för den som har rosacea, även om årstiden också kan vara ett skydd eftersom huden inte utsätts för lika mycket sol. Men de plötsliga temperaturväxlingarna mellan kyla utomhus och hög värme inomhus kan förvärra symtomen. 
Symptom:Rodnad, inflammerade stickande knottror och bakterielösa varblåsor på huden. Först får man en diffus rodnad i ansiktet och efter ett tag vidgas en mängd små röda blodkärl som gör näsan röd och kinderna rosiga. Du kan också få irriterade och röda ögon. Svår rosacea kan innebära att näsan svullnar upp av stark tillväxt av talgkörtlar. 
Tips:Kontakta vårdcentralen om du misstänker att du har rosacea. Skydda ansiktet med exempelvis en tjock halsduk när det är extra kallt ute eftersom kyla och blåst kan utlösa ett rosaceaskov. Inomhus är det bra att undvika alltför höga temperaturer, som att bada bastu, ta varma bad eller sitta framför öppen spris. Alkohol, starkt kryddad mat och varma drycker kan också påverka. Tvätta ansiktet med milda, oparfymerade produkter och smörj med mjukgörande krämer. Kortisonkräm kan dock förvärra. Vid svår rosacea finns det läkemedel till hjälp.

3. Akne törstar efter ännu mer fukt
Akne är ett samlingsnamn för vissa utslag, så kallade finnar och pormaskar, som beror på inflammerade talgkörtlar. Akne är den vanligaste hudsjukdomen och alla kan drabbas av den, men den är vanligast i tonåren då hormonförändringarna gör att det bildas mer talg i talgkörtlarna. Har du akne kan den kyliga utomhusluften och den varma inomhusluften vara en riktigt dålig kombo. Både luften ute och inne är fuktfattig. Något som kan orsaka både fnasig hud och akne, eftersom huden gör allt för att återfukta sig. Kyliga vindar utmanar den naturliga skyddsbarriären vilket dessutom gör huden mer mottaglig för akne.
Symptom:Röda utslag som ömmar, pormaskar och små varblåsor som kan vara upphöjda. Ofta uppstår akne i ansiktet, på bröstet och på ryggen där du har flest talgkörtlar. 
Tips:Se till att hålla huden återfuktad men undvik feta krämer. Duscha inte för hett så blir temperaturväxlingarna inte så omvälvande för huden. Kläm inte på aknen eftersom talgkörteln kan skadas och inflammationen bli värre. Öka fuktnivån inomhus med hjälp av en luftfuktare, extra många gröna växter eller genom att ställa ut skålar med vatten.

Text: Elin Liljero Eriksson