Så hanterar du stressen

Människohjärnan må vara komplex och välutvecklad. Men det finns situationer där vi inte kommit så långt. Vår stresshantering har inte förändrats på årtusenden – ett problem i dagens samhälle. 

Grunden för stress är en förutsättning för att överleva. Det är en kedja av fysiska och mentala reaktioner som utvecklats under tusentals år för att vi ska klara farliga situationer, till exempel en lejonattack. När vi utsätts för fara reagerar vi automatiskt med den så kallade kamp-flyktreaktionen (fight-flight). Den gör att vi lägger fullt fokus på hotet och gör kroppen förberedd på att antingen kämpa eller fly. Pulsen och blodtrycket stiger, musklerna spänns och vår smärttröskel höjs.  
Idag förbereder sig våra kroppar på samma sätt även om faran är psykisk, vilket kan vara ett problem i vårt samhälle när ”faran” kan vara att inte hinna med en jobbdeadline i tid och vi inte får fysiskt utlopp för hjärnas reaktioner.

När stress blir farligt
Alla känner av stress ibland. Våra kroppar är gjorda för att klara av stress i kortare perioder, men vi behöver få återhämta oss. Är stressystemen konstant påslagna utan chans till återhämtning riskerar vi att bli sjuka. Vanliga varningssignaler att hålla koll på är nedsatt immunförsvar och koncentrationsförmåga, försämrat minne, sömnproblem, nedstämdhet samt ökad oro och ångest.

Tre tips för att hantera stress: 

1. Hitta tid för återhämtning – läs en bok, gå en promenad, se en film. Gör något du mår bra av där du inte behöver använda hjärnan speciellt mycket.

2. Vänner och familj – omringa dig av folk du mår bra av, det gör det lättare att varva ner. Sök efter sådant som du kan njuta av och som får dig att skratta, och försök att njuta av nuet.

3. Var inte för hård mot dig själv – ställ rimliga krav på dig själv och sätt upp mål du kan hantera. 

Forskare: Därför ökar vi i vikt när vi blir äldre

Många går upp i vikt med åldern, även om ens träningsrutiner och kost inte förändras. Nu förklarar ny forskning varför.

Trots samma träningsvanor och matintag: ju äldre vi blir desto svårare tycks det vara att behålla vikten. I en ny studie av Karolinska institutet – publicerad i tidskriften Nature Medicine – skriver forskarna att det finns en vetenskaplig förklaring. Det är omsättningen av fetter, så kallade lipider, som minskar i vår fettväv och bidrar till viktuppgång.

I undersökningen har man studerat fettväven hos 54 män och kvinnor under 13 års tid, skriver SVT. Resultatet var tydligt: de som inte kompenserade de sjunkande lipiderna med färre kalorier och högre dos träning gick upp i vikt.
– Resultaten pekar för första gången på att faktorer i fettväven styr förändringar i kroppsvikt under åldrande på ett sätt som är oberoende av andra faktorer, säger Peter Arner, professor vid institutionen för medicin i Huddinge och en av studiens huvudförfattare.

Man tittade också närmare fettomsättningen hos kvinnor som genomgått fetmakirurgi. Här kunde man fastslå att endast de med låg lipidomsättning lyckades hålla fast vid viktnedgången efter operationen. Målet med undersökningen är att hitta nya behandlingsformer för övervikt.
– Fetma och fetma-relaterade sjukdomar har blivit ett globalt problem. Därför har det aldrig varit mer relevant än nu att förstå hur lipider fungerar och vad som reglerar storleken på fettmassan hos människor, säger Kirsty Spalding, forskare vid institutionen för cell- och molekylärbiologi och en av studiens huvudförfattare.