Möt solen smart i sommar

Så kom den äntligen, den underbara värmen och solen. Men glöm inte att möta strålarna på rätt sätt. 

Solen ger oss välbehövlig D-vitamin och hjälper oss att hålla dygnsrytmen, men den kan också skada oss med sitt UV-ljus, så glöm inte att skydda dig. Det är lätt att tänka till när man ska till stranden och bada, men tänk på att så fort du vistas utomhus utsätts du för UV-ljus.

Här är några tips till dig som vill njuta av den skonsamt. 

  1. Klä dig i luftiga och täckande kläder 
    Bästa skyddet mot UV-strålningen är skugga och kläder. Klä dig och dina barn i luftiga plagg som täcker huden och använd solhatt eller keps. Använd också solglasögon som har UV-skydd.
  2. Undvik de solstarka timmarna 
    Mellan klockan elva och tre på dagen är solen är som starkast och man gör bäst i att stanna inne. Är du utomhus – sök dig till skuggan dessa timmar. Barn under ett år ska inte utsättas för direkt solljus. 
  3. Se upp för reflektionerna
    Sand, vatten och snö reflekterar solljus, se därför till att vara extra försiktig och skydda dig vid dessa platser.
  4. Snåla inte på solkrämen
    Använd solkräm generöst för att minska hudskador, men se det inte som det enda solskyddet. Glöm inte att kasta gamla flaskor. Använd en kräm med minst 30 SPF och smörj gärna minst 30 minuter innan du ska gå ut. Se sedan till att upprepa appliceringen under hela dagen, framför allt efter att du badat.
     
  5.  Låt huden vila
    Om du bränner dig, tänk på att låta huden vila helt från solen så att den hinner läka. 

Kan du inte sova? Detta kan vara anledningarna

Att ha svårt att somna på kvällen eller att vakna mitt i natten och inte kunna somna om är ett vanligt hälsoproblem. Men hittar du orsakerna kan det motverkas.

Sömnlöshet är kanske ett av våra vanligaste hälsoproblem. Det kan ta sig flera uttryck. Det mest förekommande är kanske svårigheter att somna på kvällen. Detta förebygger man mest effektivt med motion, dagsljus på förmiddagen och genom att undvika kaffe och skärmtid sent på kvällen, menar , säger Helena Schiller som säger till Expressen Hälsoliv:
– Vi lever inte riktigt efter vår sömnklocka. På kvällen är det ofta att man är aktiv innan den minuten man ska somna. Man borde ha en timme innan man går och lägger sig, varva ner, meditera, ta en dusch, ligga på spikmatta.
Ett annat vanligt problem är plötsliga uppvaknande mitt i natten. Vi kan vakna till mellan sömncykler, likaså sjunker sömnhormonet melatonin framåt småtimmarna och stresshormonet kortisol höjs för att förbereda oss på att vakna.
Har du svårt att somna om du vaknar mitt i natten rekommenderar Helena Schiller att bryta mönstret med att gå upp.
– Man går upp och sätter sig i en fåtölj och bläddrar i en tidning man redan läst i tio minuter. Man bryter mönstret av att försöka sova, säger hon. Om man har sömnapné finns det olika hjälpmedel och andningsmasker för det via sjukvården. Om man sover oroligt kan ett tyngdtäcka hjälpa.