Mobilspel kan vara bra för mentala hälsan

Hantera din stress och återhämtning genom att spela spel på mobilen.

Sluta ha dåligt samvete när du slösat bort en halvtimme på ett meningslöst mobilspel – en ny forskningsrapport visar att det är mer effektivt mot stress än mindfulness-appar. I en studie lät forskarna ena halvan av en grupp spela ett geometriskt pusselspel och den andra halvan fick använda en mindfulness-app när de kom hem från jobbet, skriver JMIR Mental Health. Detta upprepades fem dagar i rad och resultatet var överraskande: Spelet hade bättre effekt på både återhämtning och energinivåer. 

Skrik dig i form

Använd din ilska för att varva ned i nya träningsformen Rage yoga.

Hittills har yoga fokuserat på att hitta den inre lugnet, harmonin och värmen. Nu kommer rage yoga – fritt översatt: ”Yoga för vrede”. Spritt över tolv städer i USA innefattar yogapassen svordomar, vrål, hårda gitarriff och – i vissa fall – ett glas alkohol.
– Tanken är att det ska vara en alternativ yogaform för de som behöver ta en annan väg för att finna sitt inre lugn, säger grundaren Lindsay Istace till Health.
Samtidigt frågar hälsosajten psykoterapeuten Courtney Glashow om det verkligen kan hjälpa:
– Om det görs rätt anser jag att svordomar kan vara terapeutiskt eftersom det låter oss för utlopp för vår ilska. Det är ett sätt att sätta ord på vad vi känner, säger hon.
Detta kommer efter forskningsrapporter från både Yale och University of Cambridge som pekar på att svordomar har flera hälsofördelar, däribland högre smärttröskel och råstyrka. Och kanske blir du lite snällare utanför yogasalen?