Mer än hälften av alla skolbarn sover för lite

Allt fler barn sover mindre, visar såväl svenska som utländska undersökningar. Något som kan påverka deras utvecklingstakt.


En ny studie visar att mer än hälften av alla barn i yngre skolåldern inte får sina rekommenderade nio timmar per natt. Samtidigt menar forskarna att sömnberövade barn inte utvecklas i samma takt.
– Vår forskning visar att barn som får tillräckligt med sömn utvecklas mer än de som inte sover tillräckligt, säger Doktor Hoi See Tsao som är medförfattare till studien.

Forskarfynden – som presenteras vid American Academy of Pediatrics i New Orleans – kommer från data insamlad under året 2016-2017 av National Survey of Childrens’ Health. 49 050 barn i åldrarna 6 till 17 år deltog och av dem sov endast 47,6 procent tillräckligt under veckorna. I undersökningen tittade man på visat intresse i nya saker, engagemang i skolan, läxläsning, fullföljda uppgifter och lugn inför utmanande situationer. De som sov tillräckligt presterade bättre över nästan hela linjen.

Enligt amerikanska hälsoriktlinjer ska barn som är 6 till 12 år sova 9 till 12 timmar per natt, samtidigt som tonåringar ska sova 8 till 10 timmar. Forskarna menar att det krävs tydliga rutiner i den digitala eran – och att föräldrar och lärare som märker minskat engagemang i skolan bör undersöka barnets sovvanor. 

En tredjedel av barnen i Sverige som är mellan 12 och 18 år gamla har svårt att somna minst en gång i veckan. Och nästan en femtedel kämpar med att somna flera gånger i veckan, visar Statistiska centralbyråns undersökning av barns levnadsförhållanden 2017–2018.

Fakta: Sömnsvårigheter hos barn
Siffror är hämtade ur undersökningen ”Barns levnadsförhållanden 2017/2018”, SCB. Barn i åldern 12–18 år har svarat på frågorna.

Har svårt att somna minst en gång i veckan:
Alla: 34 procent
Flickor: 39 procent
Pojkar: 30 procent

Har svårt att somna flera gånger i veckan:
Alla: 18 procent
Flickor: 22 procent
Pojkar: 14 procent

Har sovit dåligt minst en gång i veckan:
Alla: 24 procent
Flickor: 29 procent
Pojkar: 21 procent

Har sovit dåligt flera gånger i veckan:
Alla: 13 procent
Flickor: 16 procent
Pojkar: 10 procent
Källa: Statistiska centralbyrån, SCB

Vägra vinterkräksjukan!

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, som brukar börja i november, öka i december och nå sin topp i februari. Så skyddar du dig – och så hanterar du den om du redan är drabbad. 

Har du någon gång haft vinterkräksjuka minns du säkert symtomen, som kommer plötsligt: kraftigt illamående, kräkningar, diarré, ont i kroppen och feber. Det är flera olika sorters virus som ligger bakom vinterkräksjukan (calicivirus). Den smittar genom kontakt via händer, ytor och föremål där smittan förekommit. Men också genom droppsmitta, framför allt genom livsmedel som varit i kontakt med smittbäraren.

7 tips på hur du kan skydda dig mot vinterkräksjuka

1. Tvätta händerna ordentligt med flytande tvål och vatten ofta, framför allt innan du ska äta något och efter toalettbesök. Använd enbart handsprit som ett komplement eftersom det inte påverkar caliciviruset, som orsakar vinterkräksjukan.

2. Använd pappershanddukar när du tvättar händerna.

3. Undvik mat från bufféer där viruset lätt kan spridas.

4. Återfukta med handkräm eller handsprit efter tvätt. Det skyddar mot eventuella hudsprickor som virus kan krypa ner i.

5. Undvik smittade personer. En person som har vinterkräksjuka bör stanna hemma minst två symptomfria dagar efter att den drabbats. Inkubationstiden, tiden mellan du smittats tills den bryter ut, är 12–48 timmar. 

6. Tvätta textilier i minst 60 grader.

7. Rengör extra noga och ofta hemma. 

Så blir du snabbast frisk
Det finns inte många men några saker du kan göra för att tillfriskna på bästa sätt. Här är tre:

* Vila. Kroppen behöver all energi för att återhämta sig.

* Försök hålla uppe vätskebalansen genom att dricka lite i taget. Använd exempelvis en matsked om du har svårt för att få i dig vätska utan att den vill komma upp igen.

* Har du kraftiga diarréer eller kräks mycket är det bra att få i sig lite vätskeersättning som finns på apotek.

Sök vård om:
Du känner dig mycket svag och slö, haft diarré mer än en vecka, kräks mer än ett dygn utan att det avtar, du har diabetes eller använder läkemedel mot någon annan allvarlig sjukdom samt har tydliga tecken på vätskebrist, såsom mörk urin och torr mun.   

Visste du att…
20 procent av befolkningen bär en viss genvariant som gör att man inte kan bli smittad av den vanligaste sortens vinterkräksjuka?