Maria Forsblom: ”Jag svimmade av feber under en intervju med Rafael Edholm”

För programledaren Maria Forsblom är vardagsmotionen A och O, löpning en meditation och att säga nej det svåraste hon vet.

Foto: Karin Törnblom

Hur ser din morgonrutin ut?
– Jag sänder Nyhetsmorgon varannan söndag och varannan torsdag och fredag, vilket innebär att jag på dessa vardagar går jag upp halv tre på natten för att vara på jobbet strax efter klockan tre. Där blir det minst två frukostar innan klockan slagit tio, men helst inte före halv sex för att kroppen ska få chans att vakna i lugn och ro, i den mån det är möjligt med dessa tider. 
– De mornar jag inte jobbar blir jag väckt av 1,5-åringen vid halv sex-snåret. Har jag riktig tur blir det så sent som halv sju. Eftersom jag är kvällstrött och morgonpigg har jag ändå fått åtta timmars sömn så det gör inte så mycket. Egentligen gör jag gärna något fysiskt innan frukost, tar en promenad eller springtur, men som småbarnsförälder är jag inte riktigt i det läget i livet just nu. Mina hungriga små killar vill ha frukost en kvart efter att de vaknat. Det blir ofta äggröra, fil med kanel, russin och müsli samt mjölk med kaffe, svagt ska det vara!
 
Hur är din hälsa på en skala mellan 1 och 10?
– Ganska bra! I mitt 33-åriga liv har jag alltid rört på mig, aldrig rökt, snusat och är inte så mycket för alkohol, vilket nog skapat ett bra grund. Nuförtiden blir det mycket vardagsmotion. Bara en frukost med småbarn kan innebära tio vändor fram och tillbaka till köket. Den mer ansträngande träningen har det dock blivit lite mindre av de senaste två åren. Trots att jag haft alla möjligheter. Det träningskort jag köpte för snart ett år sedan har jag använt typ sju gånger och det gym på TV4 som vi kan använda för bara några hundralappar per år har jag heller inte besökt så mycket. Det är så lätt att fortsätta vara bort från det när man en gång pausat. Detta sammantaget gör att jag ändå tycker att jag ligger på en 8. Jag mår faktiskt superbra just nu. 

När mår du som bäst i livet?
– När jag är ledig tillsammans med mina nära och kära. Livet är ju relationer, först och främst. Och när man får till dem mår man som bäst. 

Får du tid till dem då?

– Det har ju varit bättre… Det har varit svårt sedan jag började sända Nyhetsmorgon på söndagar eftersom det innebär att jag jobbar när de andra är lediga. 

När mår du som sämst?
– Kortsiktigt: när jag är hungrig. På tom mage kan jag bli på riktigt dåligt humör och tända till på minsta lilla. I det större perspektivet mår jag som sämst när det blir alldeles för mycket jobb, för då har jag inte tid för det andra i livet. Det är väldigt mentalt krävande och stressande. 

Vilken är din guilty pleasure när du vill unna dig något?
– Choklad. Klassiskt, jag vet. Men Marabou Schweizernöt eller mintkrokant, jordnötsrutorna från Karamellkungen och kolafudge är ju så gott. Jag är också en glassmänniska. Folk kan ibland hävda att något kan bli alldeles för sött, den känslan har jag aldrig upplevt. Jag kan äta hur mycket sött som helst, the more the merrier!

Vilken är din träningsform föredrar du?
– Jag tycker om att få upp flåset. Som ung tränade jag fotboll, dans och gymnastik. Fotboll var det jag sysslade med längst och som nog passar mig allra bäst. Jag får energi av att kämpa tillsammans med andra. Jag tycker också om att springa, både utomhus och på löpband.

Vilken är den märkligaste träningsformen du provat?
– För tre år sedan testade jag anti-gravity yoga. Det går ungefär ut på att man har en hängmatta som man gör olika akrobatiska övningar med. Det var inget för mig, det kändes lite konstgjort. Men jag har aldrig fastnat för yogan som träningsform.

Har du någon utmaning när det kommer till din mentala hälsa?
– Även om jag blivit bättre på att säga nej är jag fortfarande inte bra på det. Och det har jag fått smaka på effekten av. Jag kan säga till vänner att jag kan ses en viss dag, för att jag så gärna vill, och sedan inte få ihop det och må superdåligt av det. Jag kan ta på mig alldeles för mycket jobb och sedan bli för stressad och pressad. Detta har nog flera orsaker: jag tycker att mycket är roligt och vill vara där det händer, har en lite prestationskrav på mig själv, vill göra saker och göra dem bra och tycker jag att det är superjobbigt att göra folk, vad jag tror, besvikna om jag säger nej till en uppgift. Och då kostar det.

Så du är inte den som sjukskriver dig för att du har lite feber?
– Nja… För några år sedan låg jag hemma i feber samma dag som det var Guldbagge-galan och jag skulle göra intervjuer med folk på röda mattan. Jag tänkte att jag ska ju bara stå där på röda mattan, det klarar jag. Innan jag åkte dit tryckte jag en Ipren och kände mig ganska pigg. Men när jag står där på röda mattan och intervjuar Rafael Edholm känner från periferin att ett mörker närmar sig. Sedan faller jag bara ihop. Jag svimmar, helt enkelt. Mitt under intervjun. Jag vet inte vad det var, men jag har lågt blodtryck överlag och hade inte haft aptit att äta något på hela dagen. Jag kvicknade till senare och blev väl omhändertagen.

Vad sa Rafael när det hände?
– Jag minns inte riktigt, men något i stil med: ”Ja, jag, har ju fått kvinnor på fall tidigare, men inte på det här sättet.” 

Har du någon meditationsrutin?
– Meditation och jag går inte riktigt ihop. Däremot rensar jag tankarna genom långa promenader och löprundor ute i naturen. Jag bor ju på landet på Ekerö, det är perfekt!

Hälsoåkomma som du ofta dras med?
– När man har småbarn drar man ofta på sig deras sjukdomar, förstås, men jag försöker stå emot. När jag var liten var jag sjuk året om tills jag var typ åtta. Det var skitjobbigt. Jag blev ju kallad elvan hemma för att det alltid rann snor från näsan. 

Grönkålschips eller ostbågar?
– Grönkålschips. Jag tycker att det är jättegott, men det blir inte att vi lagar det hemma. Ostbågar tycker jag är äckligt. 

Till slut, vilket är ditt bästa hälsotips?
– Varje steg räknas. Strunt i gymmet om det inte faller dig i smaken, det är så mycket viktigare med vardagsmotionen. Jag går med glädje till bussen de tio minuter det tar istället för att ta bilen. Jag mår så mycket bättre av det. Jag försöker se till att komma upp i 10 000 steg om dagen. Jag har promenerat under hela den här intervjun och är nu uppe i 6550 steg trots att klockan bara är kvart över tio på förmiddagen. Bra start!

Maria Forsblom, 33 är programledare på Nyhetsmorgon på TV4 och bor på Ekerö utanför Stockholm tillsammans med sambon Emil Hägglöf och deras två söner, 
Milian, snart 4 och Matheo, 1,5 år.

Därför kan du få ångest av att bara slappa

Många har upplevt det: en hård arbetsperiod, vi stannar hastigt upp och plötsligt är den där – ångesten. En ny studie förklarar nu varför vi kan få ångest av att inte göra någonting.

Både när vi lägger oss på soffan – och när vi utför mer konkreta avslappningsövningar så som yoga och meditation kan vi uppleva känslan av ångest. Varför då? Forskare förklarar det med något som kallas för ”kontrastundvikande” – ett fenomen där personer aktivt uppehåller en ångestnivå för att slippa överraskas av plötslig oro. 
– Människor som är känsliga för avslappnings-inducerad ångest är ofta personer med ett ångestsyndrom som skulle tjäna mer än andra på just avslappning, säger Hanjoo Kim, en av studieförfattarna.

I en studie från Penn State University deltog 96 studenter, varav 30 räknades som friska, 32 led av generell ångest och 34 kämpade med depression. De fick utföra avslappningsövningar och sedan fylla i formulär om sitt mående. Resultatet var att de som led av ångest sedan tidigare var mest känsliga för avslappningskontrasterna. Forskarna menar att de trots ångestpåslaget mår bättre av att exponeras för känslosvängningarna. 
– Det är mer hälsosamt att tillåta dig själv att uppleva de här skiftningarna, säger studieförfattaren Michelle Newman.
Nu hoppas man kunna använda underlaget för att forska vidare kring ångest och oro.