Lär känna dina bröst lite extra i oktober

Bröstcancer är den näst vanligaste cancerformen. Ju tidigare den upptäcks, desto större är möjligheten att bli frisk. Gör det du kan genom att undersöka dina bröst regelbundet. 

I Sverige insjuknar cirka 20 kvinnor i bröstcancer varje dag – årligen dör 1 400 kvinnor och ett fåtal män av bröstcancer. Eftersom det är viktigt att upptäcka cancer tidigt, och medianåldern vid insjuknande är drygt 60 år, erbjuds alla kvinnor mellan 40 och 74 år regelbundet att göra mammografi – en röntgenundersökning av sina bröst. Syftet är att kunna upptäcka bröstcancer och mammografin görs både för att kontrollera en upplevd förändring i brösten och i förebyggande syfte, så kallad screening. Tack vare mammografi kan tumörer hittas medan de fortfarande är så små att de inte känns eller hunnit sprida sig i kroppen. 
Vid mammografi tar man två eller tre röntgenbilder på varje bröst. Hela undersökningen tar totalt 15-30 minuter. Svaret från hälsokontrollen skickas vanligtvis inom ett par veckor.

Enligt Cancerfonden minskar mammografi-screening dödligheten i bröstcancer Sverige med 20 procent. Så se till att du går på mammografi eller ta kontakt med din vårdcentral om du känner av förändringar i bröstet. Och framför allt, se till att lära känna dina bröst så att du märker av om de skulle förändras.


Så här kan du själv kontrollera brösten
Bästa dagen för att kontrollera brösten är dagen efter avslutad mens. Då är brösten oftast mjuka, vilket underlättar. Så här gör du:

1. Sträck upp armarna
Kontrollera om bröstet skiljer sig något från sin vanliga form och hudton. Se även om bröstvårtorna ser ut som vanligt och följer naturligt med uppåt när du lyfter armarna. 

2.  Lägg dig ner
Lägg vänster hand under huvudet, så att bröstet och armhålan ligger fritt. Lägger du en kudde under skuldran fördelas bröstet jämnare. Känn igenom vänster bröst och armhåla med höger arm. Ha ett lätt tryck och raka fingrar medan du gör små, cirklande rörelser runt bröstet flera varv. Börja med bröstvårtan. Flytta sedan ut fingrarna några centimeter och gå runt ett litet varv. Fortsätt tills du genomsökt hela bröstet.

3. Känn efter 
Undersök om bröstet känns annorlunda, om du märker av någon knöl eller förhårdnad eller om bröstets storlek och fasthet är som det brukar vara. Avsluta vid armhålan. Källa: Bröstcancerfonden

Tips! 
Ha som regel att kontrollera dina bröst varje gång du duschar. Du gör på samma sätt som när du ligger ned. När fingrarna är intvålade glider de extra smidigt över huden.

I dag kan över 80 procent av alla kvinnor som får bröstcancer botas. 
80 procent av de som insjuknar i bröstcancer är över 50 år.

Källa: Cancerfonden
 

Pt-Fia: "Jag cyklar överallt, året runt"

Hälsoprofilen Sofia ”Pt-Fia” Såhl äter helst gröt på morgonen, jobbar på att inte fastna för mycket i telefonen och har insett att hon klarar mer än hon förstår. Vi har gjort en hälsokontroll på Instagramfavoriten ”PT-Fia”.

Foto: Peter Assarsson för Femina

Hur ser din morgonrutin ut? 
– Jag vaknar mellan halv sju-sju av klockan eller av min tvååriga dotter Edith. Gör mig i ordning först (och Edith de dagar jag har henne) och äter frukost sen. Jag tycker om att vara färdig så jag vet hur länge jag kan sitta med frukosten. Jag äter gärna gröt! Har dock tröttnat lite på det så jag behöver hitta några nya gryn som gör det lite roligare. Jag strösslar över granola, frukt eller bär och havredryck. Sedan svär jag lite över att jag inte packade klart väskan kvällen innan den här gången heller och rafsar ihop allt jag behöver och cyklar iväg. 

Hur är din hälsa för närvarande, 1 till 10?
– Jag har nyligen separerat så mitt mående har legat på den nedre delen av skalan en stor del av det här året. Samtidigt som jag har mått dåligt har jag haft väldigt roligt på jobbet, vilket har gett energi i allt som varit tungt. Jag skulle nog skatta min hälsa som 6 av 10 just precis nu. Trött, glad, sorgsen och massor med annat i en enda röra. Men den är på väg uppåt. 

Vilken hälsomässig åkomma lyckas du aldrig bli av med?
– Mobilanvändandet. Jag är inte helt nöjd med hur lätt jag fastnar i den. Och det påverkar ju definitivt hälsan och måendet, om inte nu så på sikt.  

Bästa hälsoknepet du fått som du anammat?
– Att man får ombestämma sig. Bara för att något planerades in för tre veckor sedan så är det ju inte säkert att det fungerar med verkligheten så som den ser ut när vi väl kommer fram till den dagen. Livet är tack och lov inte statiskt, vi får ombestämma oss om förutsättningarna ändras. Och det om något påverkar måendet positivt och ger ett skönare förhållningssätt till mycket. 

Vilken är den märkligaste träningsformen du provat?
– Body Wheel som dåligt förklarat är ”yoga på ett hjul”. Det var inte riktigt min grej. Jag älskar yoga och tycker om att prova nya träningsformer, men just den här gav inte den där känslan jag söker i en ny träningsform. Fick inget flow – kanske var det inte rätt tillfälle då jag provade när jag precis var i början av min graviditet, så kanske lite orättvist mot Body Wheel…

Vem är din hälsoförebild och varför?
– Jag inspireras av så mycket och så många olika. Men min vän Frida Lindström (@fridaflow på Instagram) är väldigt inspirerande. Hon är så genomstark, trygg och atletisk på ett otroligt sätt. Hela hennes uppenbarelse signalerar styrka och klokhet vilket jag tilltalas av. 

Vad är det sämsta och bästa du gör för din hälsa?
– Mitt sämsta är att jag fastnar i telefonen och scrollar bort tid. Jag sitter framför datorn i dåliga positioner, stänger av känslor och kör på, men jag jobbar hela tiden på att inte göra det. Det bästa är att jag kommunicerar med mig själv, är utomhus så mycket jag kan och är tillåtande motmig själv och andra. 

Guilty pleasure när du ska unna dig något?
– Jag ogillar att placera saker i fack som dåligt och bra när det handlar om mat. Vill inte värdera mat på det sättet. Väljer jag att äta choklad så ska det inte vara förknippat med dåligt samvete, då försvinner ju hela njutningen. 

När har du mått som sämst och bäst i livet?
– Fram till i år var min utmattningsdepression det absolut värsta jag gått igenom. Har nog mått både bäst och sämst det här året, samtidigt. . Trots att jag tror att det bästa inte hänt än känner jag att varje år som går ändå blir bättre eftersom att tiden gör en klokare och tryggare. Och man lär sig att skita i mycket, som man omöjligt kunde skita i när man var yngre, vilket ju är fantastiskt.  

Vad gör du när du är som minst motiverad till att ta hand om dig själv?
– Låter det vara så och ser att den stunden eller perioden är en sådan liten del av helheten. Jag är trygg i att jag har en hälsosam grund att stå på så känner inte att jag direkt måste ”rätta till” en omotiverad period. 

Vad är det viktigaste du lärt dig om din mentala hälsa?
– Att jag klarar mer än vad jag förstår. Att vara sann mot mig själv och att fortsätta känna. Har tyvärr en fallenhet för att stänga av och köra på vilket gjort mycket skada. Jag har hamnat i destruktiva mönster som bland annat ledde till min utmattningsdepression. 

Grönkålschips eller ostbågar?
– Är inget fan av någon av dem egentligen. Kan man välja kanelbullar som alternativ? Bryr mig om min tarmflora och gör vad jag kan för att den ska må bra, men är också mån om att hälsa inte ska bli en prestation och press så vill ha utrymme för både grönkålschips och ostbågar utan att det ena eller det andra blir förknippat med dåligt samvete och liknande. 

Har du någon meditationsrutin?
– Inte så att jag sitter ner och aktivt mediterar. Däremot så väljer jag ofta bort att stoppa i hörlurarna när jag cyklar, vilket jag gör överallt, året om. Det blir som en aktiv meditation där tankarna får flyga fritt. 

Till sist, vilket är ditt bästa hälsotips? 
– Att rensa så mycket som möjligt av vad alla andra gör och säger är det bästa du kan göra för din hälsa. Du behöver hitta din egen version av välmående och hälsa. Det finns inget facit, vi alla är olika och är man inte i kontakt med sig själv spelar det ingen roll hur perfekt man äter eller hur ofta man tränar.  
– Det som fungerar bäst för mig är att planera in träningen i kalendern och gärna lämna bort den till andra, som att boka in lunchträning eller morgonträning i grupp. Men också att vara lyhörd för dagarna då jag kommer hem och känner att hela mitt väsen vill och behöver gå ut och springa av mig och då faktiskt göra det. 

 Foto: Peter Assarsson för Femina

Sofia ”PT-Fia” Ståhl
Ålder: 31
Bor: Stockholm
Familj: Dottern Edith, 2 år 
Yrke: certifierad kost- & träningskonsult och Mooveoinstruktör
Aktuell: Programledare för Lyckomaten på SVT1, hälsoprofil i tidningen Femina och författare till boken 10 vägar till hälsa (Bonnier Fakta)