Kan du inte sova? Detta kan vara anledningarna

Att ha svårt att somna på kvällen eller att vakna mitt i natten och inte kunna somna om är ett vanligt hälsoproblem. Men hittar du orsakerna kan det motverkas.

Sömnlöshet är kanske ett av våra vanligaste hälsoproblem. Det kan ta sig flera uttryck. Det mest förekommande är kanske svårigheter att somna på kvällen. Detta förebygger man mest effektivt med motion, dagsljus på förmiddagen och genom att undvika kaffe och skärmtid sent på kvällen, menar , säger Helena Schiller som säger till Expressen Hälsoliv:
– Vi lever inte riktigt efter vår sömnklocka. På kvällen är det ofta att man är aktiv innan den minuten man ska somna. Man borde ha en timme innan man går och lägger sig, varva ner, meditera, ta en dusch, ligga på spikmatta.
Ett annat vanligt problem är plötsliga uppvaknande mitt i natten. Vi kan vakna till mellan sömncykler, likaså sjunker sömnhormonet melatonin framåt småtimmarna och stresshormonet kortisol höjs för att förbereda oss på att vakna.
Har du svårt att somna om du vaknar mitt i natten rekommenderar Helena Schiller att bryta mönstret med att gå upp.
– Man går upp och sätter sig i en fåtölj och bläddrar i en tidning man redan läst i tio minuter. Man bryter mönstret av att försöka sova, säger hon. Om man har sömnapné finns det olika hjälpmedel och andningsmasker för det via sjukvården. Om man sover oroligt kan ett tyngdtäcka hjälpa.

Svett – rena hälsokuren

Att svettas kan göra underverk för din hud. Svett verkar nämligen både bakteriedödande och återfuktande.

Brukar du svettas mycket? Grattis! Då ger du nämligen en härlig kur för både din kropp och hud. När vi svettas reglerar nämligen kroppen naturligt kroppstemperaturen, men svetten innehåller också välgörande ämnen som finns naturligt i kroppen. När svetten öppnar hudens porer tvättar den huden ren från smuts, sköljer bort olja, återfuktar, peelar och läker sår, skriver tidningen MåBra. Men den har också en hälsoskyddande effekt. Proteinet dermicin, som brukar kallas för kroppens egen antibiotika, följer nämligen med svetten ut ur kroppen och väl på huden verkar detta dermicin skyddande mot bakterier och infektioner. Även svettens låga PH-värde är bakteriedödande. Men se till att ta en dusch efter att du svettats, så att fettsyrorna i svetten inte bäddar för nya bakterier.