Josephine Bornebusch: ”Jag provade att powerwalka baklänges”

Dubbelaktuella skådespelaren och regissören Josephine Bornebusch om vikten av sömn, prestationsångest och att hitta balans i vardagen. 

Foto: Særún Norén

Någon morgonrutin har hon egentligen inte men vare sig Josephine Bornebusch befinner sig i en intensiv träningsperiod eller en tuff inspelningsperiod ringer klockan tidigt. Klockan sex på morgonen träffar hon sin personliga tränare för att hinna träna. Det gör hon alltid innan hon går in i en produktion, för då hinns inte träningen med. Då blir det tidiga morgnar och sena kvällar. 
– När klockan ringer 03.30 känns det som en helt normal tid att gå upp. Jag går på så mycket adrenalin att jag blir nästan inte trött, helt enkelt för det är så kul och jag har så mycket att se fram emot.

Snart drar inspelningen igång av andra säsongen av Älska mig, en dramakomedi om relationer och kärlek, som hon själv skrivit, regisserat och spelar huvudrollen i. Redan innan första säsongen haft premiär har serien förnyats för en andra säsong, och amerikanska tv-bolaget ABC har beställt ett pilotavsnitt under namnet Love Me. 
Det är inte första gången hon står bakom kameran, Josephine Bornebusch debuterade som regissör med tv-serien Rachel och Jossan och gjorde långfilmsdebut förra året med ungdomsfilmen LasseMajas detektivbyrå – det första mysteriet. I höst är hon även tillbaka som Michaela ”Mickan” Schiller i säsong sex av populära Solsidan, där hon också regisserat fyra av de kommande tio avsnitten. För att orka med när jobbet är som mest intensivt försöker hon fokusera på att prioritera bort oviktiga saker, lägga tid på familjen och få i sig bra mat. Sömnen är också en viktig nyckel till hennes välmående, även om den inte alltid kommer främst. 
– Jag har inte helt tagit till mig det där med vikten av god sömn, men jag märker ju hur mycket bättre jag mår när jag får tid att vila.

Hur är din hälsa för närvarande, på en skala från 1 till 10?
– Just nu, när jag hårdtränar inför en produktion är den en nia. Men i normala fall på en etta, haha. Så jag ligger nog någonstans på en fyra-femma i genomsnitt.

Vilken är den märkligaste träningsformen du provat? 
– För några år sedan fanns det en trendig träningsform som gick ut på att gå baklänges. Man powerwalkade helt enkelt baklänges. Jag gjorde det en gång och tänkte att det här är ju bara hittepå. Det är bara jättejobbigt och farligt, man ser ju inte vart man går. 

Guilty pleasure när du ska unna dig något?
– Många. Jag älskar godis. Men det är också något jag märker att jag blir väldigt trött av, så jag försöker klippa det. När jag klipper allt det där som är gott och roligt så blir jag mer skärpt. 

Vad gör du när du är som minst motiverad till att ta hand om dig själv? 
– Bara gör det. Jag sätter på mig träningskläderna och går till gymmet. Sen blir man motiverad när man väl är där. 

Hur hanterar du stress?
– Jag försöker ta ett steg tillbaka och sätta en prioriteringslista över vad som är viktigt och vad man kan prioritera bort, men jag skulle nog säga att jag är ganska stresstålig.

Har du prestationsångest?
– Ja, hela tiden. Prestationsångest är nog mitt mellannamn. Jag har haft det ända sedan skoltiden, vilket kan vara jättejobbigt. Men jag har lärt mig med åldern att jag inte kan vara bäst på allt eller tillfredsställa alla. Man får tänka bort att alla kanske inte kommer tycka om det man gör. 

Till sist, vilket är ditt bästa hälsotips?
– Att ligga på en normal nivå, man kan snöa in på träning och hälsa i perioder men man kan inte klippa allt som är roligt för resten av livet. Man ska inte överkonsumera något, varken godis eller träning, utan försöka hitta en balans och bara ha så kul som möjligt.  

Josephine Bornebusch, 38, är aktuell med tv-serierna Älska mig och Solsidan

Text: Isabell Brandhofer
Foto (Josephine och Sverrir): Viaplay/Älska mig

Så hanterar du stressen

Människohjärnan må vara komplex och välutvecklad. Men det finns situationer där vi inte kommit så långt. Vår stresshantering har inte förändrats på årtusenden – ett problem i dagens samhälle. 

Grunden för stress är en förutsättning för att överleva. Det är en kedja av fysiska och mentala reaktioner som utvecklats under tusentals år för att vi ska klara farliga situationer, till exempel en lejonattack. När vi utsätts för fara reagerar vi automatiskt med den så kallade kamp-flyktreaktionen (fight-flight). Den gör att vi lägger fullt fokus på hotet och gör kroppen förberedd på att antingen kämpa eller fly. Pulsen och blodtrycket stiger, musklerna spänns och vår smärttröskel höjs.  
Idag förbereder sig våra kroppar på samma sätt även om faran är psykisk, vilket kan vara ett problem i vårt samhälle när ”faran” kan vara att inte hinna med en jobbdeadline i tid och vi inte får fysiskt utlopp för hjärnas reaktioner.

När stress blir farligt
Alla känner av stress ibland. Våra kroppar är gjorda för att klara av stress i kortare perioder, men vi behöver få återhämta oss. Är stressystemen konstant påslagna utan chans till återhämtning riskerar vi att bli sjuka. Vanliga varningssignaler att hålla koll på är nedsatt immunförsvar och koncentrationsförmåga, försämrat minne, sömnproblem, nedstämdhet samt ökad oro och ångest.

Tre tips för att hantera stress: 

1. Hitta tid för återhämtning – läs en bok, gå en promenad, se en film. Gör något du mår bra av där du inte behöver använda hjärnan speciellt mycket.

2. Vänner och familj – omringa dig av folk du mår bra av, det gör det lättare att varva ner. Sök efter sådant som du kan njuta av och som får dig att skratta, och försök att njuta av nuet.

3. Var inte för hård mot dig själv – ställ rimliga krav på dig själv och sätt upp mål du kan hantera.