I tider av ovisshet – så hanterar du oron

Hur ska hösten bli, när släpps restriktionerna och hur blir det med ekonomin? Tre frågor som är svåra, till och med för experterna, att svara på. Så här hanterar du ovissheten. 

De senaste månaderna har vi alla mer eller mindre kastats ut i en ovisshet. Något som lätt kan skapa en påtaglig oro och stress.  
– När vi tar på oss uppgiften att försöka kontrollera allt skapar vi mycket onödig stress och oro. Det är en match vi aldrig kan vinna, säger psykologen Björn Hedensjö till Svt.
Med det är lättare sagt än gjort att släppa den där kontrollen. Så hur gör man? Här är Björn Hedensjös tips för att hantera ovisshet:

1. Släpp taget
Försök att inse och jobba för att acceptera att det finns en hel del som varken du eller andra kan ha kontroll över just nu.
– För många av oss är det obehagligt att leva med mycket ovisshet. Men vad du än gör för att skaffa kontroll i livet finns det alltid en massa saker du inte kan påverka i världen och framtiden, säger Björn Hedensjö till Svt. Släpp taget och acceptera att du inte kan ha kontroll över allt. Den insikten kan vara svår att uppnå och kräver mycket övning. Men när man har kommit en bit så är det verkligen en psykologisk superkraft.

2. Ta kontroll över det du kan
Mitt i ovissheten går det faktiskt att göra något.
– Fokusera på det du kan kontrollera och omsätt tankarna i praktisk handling. Säg att du exempelvis oroar dig för ekonomin i världen. Vad kan du då göra för att faktiskt påverka din egen situation? Det kanske kan vara sådant som att söka a-kassa om du inte är medlem eller att söka amorteringsfrihet hos banken, tipsar Björn Hedensjö.

3. Var i nuet
När orostankarna går igång är det svårt att vara här och nu, men försök hjälpa dig själv att inte skena iväg.
– Fastna inte i tankar på hypotetiska scenarion. Oro kan på ett sätt kännas bra, som ett sätt att förbereda sig på det allra värsta. Men oro hjälper inte ett dugg med att göra framtiden förutsägbar, säger Björn Hedensjö som tipsar: 
– Om du märker att du fastnar i en loop med uppdiktade scenarion, försök att bryta tankarna och skifta ditt fokus till här och nu. 

Möt solen smart i sommar

Så kom den äntligen, den underbara värmen och solen. Men glöm inte att möta strålarna på rätt sätt. 

Solen ger oss välbehövlig D-vitamin och hjälper oss att hålla dygnsrytmen, men den kan också skada oss med sitt UV-ljus, så glöm inte att skydda dig. Det är lätt att tänka till när man ska till stranden och bada, men tänk på att så fort du vistas utomhus utsätts du för UV-ljus.

Här är några tips till dig som vill njuta av den skonsamt. 

  1. Klä dig i luftiga och täckande kläder 
    Bästa skyddet mot UV-strålningen är skugga och kläder. Klä dig och dina barn i luftiga plagg som täcker huden och använd solhatt eller keps. Använd också solglasögon som har UV-skydd.
  2. Undvik de solstarka timmarna 
    Mellan klockan elva och tre på dagen är solen är som starkast och man gör bäst i att stanna inne. Är du utomhus – sök dig till skuggan dessa timmar. Barn under ett år ska inte utsättas för direkt solljus. 
  3. Se upp för reflektionerna
    Sand, vatten och snö reflekterar solljus, se därför till att vara extra försiktig och skydda dig vid dessa platser.
  4. Snåla inte på solkrämen
    Använd solkräm generöst för att minska hudskador, men se det inte som det enda solskyddet. Glöm inte att kasta gamla flaskor. Använd en kräm med minst 30 SPF och smörj gärna minst 30 minuter innan du ska gå ut. Se sedan till att upprepa appliceringen under hela dagen, framför allt efter att du badat.
     
  5.  Låt huden vila
    Om du bränner dig, tänk på att låta huden vila helt från solen så att den hinner läka.