Hur mycket vatten ska man dricka?

Vi får ofta höra hur viktigt det är att dricka ordentligt. Men hur mycket vätska behöver vi egentligen få i oss?

Att få i sig vätska är livsviktigt, men med det sagt behöver vi inte konstant sitta med en vattenflaska i handen. Enligt forskare på Karolinska Institutet är det många som oroar sig för sitt vätskeintag i onödan. I en artikel, som först publicerades i tidskriften Medicinsk Vetenskap 2015, förklarar forskare vid KI hur det på 80-talet växte fram en så kallad vattendrickar-epidemi –  medier uppmanade till att dricka mer och allt fler började bära med sig egna vattenflaskor. Ett fenomen som egentligen inte vilar på någon vetenskaplig grund.
– Vi är sällan undervätskade under normala omständigheter, säger Mats Rundgren, tidigare universitetslektor och forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska Institutet.

Så, vad är ett lagom vätskeintag? Mats Rundgren menar att vi normalt sett behöver få i oss en och en halv till två liter per dygn. Har man jobbat i en varm miljö så kan man behöva upp till fyra liter vatten.
– Det bästa rådet för att ha koll på vätskebalansen är att inspektera mängd och färg på urinen. Om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul, ja då dricker du lagom mycket, säger han.

Glöm inte heller att vi får i oss vätska genom vissa livsmedel. Vattenmelon är en bra källa till vätska, tipsar dietisten och näringsfysiologen Amy Shapiro i en artikel från nyhetssajten HuffPost, men även gurka, selleri, broccoli och spenat.

Anders Hansen: ”Mobilen hackar våra hjärnor”

Vad är det med mobilen som gör att vi lägger så mycket tid på den? Biologi, säger bokaktuella läkaren Anders Hansen. Den digitala världen hackar in i mekanismer som funnits med oss i evigheter.

Med den bästsäljande boken Hjärnstark fick läkaren Anders Hansen oss att att börja motionera. Med sin nya bok Skärmhjärnan vill han få oss att fundera över vårt mobilanvändande.

– Jag vill poängtera att jag inte är någon alarmist. Mycket med digitaliseringen är fantastiskt – men den har ett pris och det vill jag poängtera. Det har man förstått i Silicon Valley, Steve Jobs var exempelvis oerhört restriktiv med att låta sina barn sitta framför skärmar.

Gör mobilerna oss deprimerade?
– Nej, det finns inga exakta bevis för att mobiltelefoner gör oss deprimerade. Det man däremot vet är att de driver stress och sömnsvårigheter. Och för många människor stjäl den nog tid från det som verkligen är viktigt för vårt välmående, nämligen sömn, fysisk aktivitet och riktiga sociala relationer. Det sistnämnda inte minst. Klick eller lajks kan aldrig ersätta det fysiska mötet.

Varför är mobilen så förförisk?
– För att den hackar in i djupt liggande mekanismer som funnits med oss i miljoner år. Folk tycks ibland tro att vi är luftlandsatta i en värld kring 1950, när det redan fanns tv och elektricitet. Men människans perspektiv är mycket längre än så – 99 procent av perioden som vi levt på jorden har vi varit jägare och samlare. Det har slipat våra hjärnor och personlighetsdrag, säger Anders Hansen och exemplifierar:

– Det förklarar varför vräker i oss kalorier – för under en lång period hade vi inte tillräckligt mycket mat. De med störst sug efter kalorier överlevde. Det förklarar också varför så många är ormrädda, trots att tre personer i Europa dör av ormbett varje år. För länge sedan var ormbett en vanlig dödsorsak, så det ligger nedärvt. Det förklarar dessutom varför vi är så lättdistraherade. Under en lång period tvingades vi vara vaksamma på allt omkring oss – för att överleva. Och det är den psykologiska mekanismen som mobilerna hackar in i.

Så vi är lite dumma?
– Nej, människan har trots allt rest till månen och uppfunnit relativitetsteorin, men ibland är vi lite naiva kring hur biologiskt drivna vi är.

Kan vi förändra utvecklingen?
– Ja, jag anser att tekniken ska förhålla sig till människan, och inte tvärtom. Men det kommer inte ske av sig självt. Facebooks styrelse kommer inte sätta sig ner och säga: ’nej, nu ska vi se till att folk halverar sin tid hos oss, trots att det innebär att vi tappar miljarder i annonsintäkter. Förändringen måste börja hos oss, hos konsumenten.

Var ligger din egen mobiltelefon på natten?
– Inte i sovrummet, där har jag en klassisk gammal väckarklocka. Jag försöker minimera min skärmtid men är nog inte bättre än någon annan.