5 knep som botar bakfyllan, enligt forskare

Ögonlock som klibbat samman, torrlagd strupe, bultande tinningar. Bakfyllan är kanske det obehagligaste av alla självförvållade hälsotillstånd. Nu har medicinska tidskriften Harvard Health Publishing publicerat en lista över vetenskapligt bevisade botemedel för baksmällan. 

1. Återställare
Delar av smärtan orsakas av alkoholabstinens. Alkohol har en inverkan på hjärnans så kallade GABA – förkortning för gammaaminosmörsyra – en hämmande signalsubstans i centrala nervsystemet. Här kan ångest uppstå när alkoholnivåerna plötsligt sjunker. Dr. Robert Swift – forskare vid Providence Veterans Affairs Medical Center på Rhode Island – avråder dock från återställare trots att det lindrar.
– Det blir bara en ond cirkel, du får inte chansen att läka, säger han till Harvard Health Publishing.

2. Drick vätska
Det mest klassiska knepet i boken. Alkohol sätter urinblåsan ur balans, det så kallade antidiuretiska hormonet minskar och med det också urinproduktionen. Detta ligger till grund för att du blir uttorkad.

3. Vitamin B6
Forskning pekar på att människor som äter högre mängder B6 får lindrigare bakfyllor. Exempel på livsmedel med höga doser B-vitamin: mjölkprodukter, potatis och frukt. 

4. Kolhydrater
Att dricka alkohol kan sänka dina blodsockervärden. Matthet och värk beror ofta på att hjärnan arbetar med reservbränsle. Så fyll snabbt på med kolhydrater, enligt forskarna ska toast och apelsinjuice vara ett hälsosamt knep för att höja energinivån.

5. Skippa mörk alkohol
Ytterligare en gammal myt som enligt forskarna är sann. Alkohol innehåller etanol och de mörkare sorterna har även halter av metanol, vilket förvärrar tillståndet dagen efter. Här föreslår forskarna att du byter whiskey mot exempelvis gin.

Så hanterar du febertiden

Vad är egentligen feber, hur blir man av med den och när blir den allvarlig? Vi reder ut. 

Att feber innebär att kroppstemperaturen är högre än vanligt vet nog de flesta om. Den normala temperaturen i kroppen brukar ligga mellan 36 och 37,8 grader men varierar från person till person och även tidpunkt på dagen. Feber har du om din kroppstemperatur är 38 grader eller högre. Att du får feber är inte en sjukdom i sig, utan en indikation på att något inte stämmer i kroppen. Det är nämligen en del av kroppens naturliga försvar för att bekämpa inflammation, virus eller bakterier. Vanliga febersymptom är att du svettas när febern sjunker och fryser när den stiger. Man kan även känna sig trött och yr. 

1. Vätska och vila
När du svettas, vilket du kan göra av feber, förlorar du mycket vätska. Därför är det viktigt att tillföra mycket vätska. Det är också viktigt att vila för att kroppen ska kunna bekämpa feberorsaken i lugn och ro. Därför bör du stanna hemma från skola och jobb och undvika fysisk ansträngning. 

2. Ta temperaturen på morgonen 
Vila cirka 30 minuter innan du mäter din temperatur, du kan därför med fördel mäta din kroppstemperatur på morgonen innan du stiger upp. Det säkraste sättet är att ta temperaturen i örat eller i ändtarmen. 

3. Undvik träningen
Träna eller idrotta aldrig vid feber. Kraftigt ökad blodcirkulation kan i värsta fall sprida infektionen till hjärtmuskeln och orsaka hjärtmuskelinflammation. Om du samtidigt utsätter hjärtat för fysisk ansträngning kan det leda till rubbningar i hjärtats rytm. 

När du ska söka vård
Oftast går febern över av sig själv utan att man behöver uppsöka behandling men om du har haft hög feber i mer än fyra till fem dagar utan uppenbar orsak bör du söka läkarvård. Likaså om du får kraftig feberfrossa, får svårt att svälja, andas eller blir stel i nacken i samband med febern. Om ditt barn får feberkramper, är utmattat, får feberfrossa eller har svårt att få i sig vätska är det viktigt att få kontakt med en läkare. Det gäller även om barn under tre månader får feber.