Malin och Kristin: ”Hälsa är ett sätt för oss att leva”

Systrarna Malin Berghagen och Kristin Kaspersen om vikten av att känna av kroppens signaler, guilty pleasures och andlighet.

De har på sina egna sätt alltid levt hälsosamma liv. Malin Berghagen hittade yogan i slutet av 90-talet och har sedan dess arbetat som yogalärare, anordnat hälsoresor samt föreläst och skrivit böcker på ämnet. Syster Kristin Kaspersen har likaså skrivit flera böcker om träning och hälsa, nu senast boken Tacksamhet, som handlar om att försöka vända negativa tankar till positiva. I år kunde man även se programledaren i Let’s Dance – som hon dessutom vann.
– Hälsa är för oss är ett sätt att leva. Vi har vuxit upp med föräldrar som är väldigt hälsomedvetna. Kristins pappa, Kjell Kaspersen, har alltid varit i idrottsvärlden och medveten om träning och kost. Min pappa släpade med mig till hälsohem första gången när jag var 14 år. Och så har vi mamma förstås, som på gott och ont, alltid var på den senaste dieten, berättar Malin. 
Kristin håller med:
– Min pappa arbetade som sjukgymnast och manuell terapeut och har alltid förespråkat att förebygga. Att leva bra och stärka kroppen så man inte skadar sig. Jag har alltid följt det rådet och det visade sig vara viktigt när jag ramlade och slog huvudet i Let’s Dance. Hade det inte varit för att jag var så stark i kroppen hade jag skadat mig mer sa läkaren då.
– Den tid du inte lägger på hälsovård får du definitivt lägga på sjukvård, flikar Malin in.

Händer det aldrig att ni släpper på allt och frossar i onyttigheter?
– Jo, jag tycker det är så himla mysigt att få synda ibland! Jag kallar det mina 20 procent av synd. I många år var den lasten choklad, men nu när man ätit hälsosamt i så många år blir det nästan för sött. En annan svaghet är nybakat bröd med smör och ost på. Åh, det är så gott, säger Malin och ser nyfiket på Kristin. 
– Jag hade så många förbud för mig själv när jag var yngre och hade en del problem med det. Så, för mig har det varit viktigt att inte se det som en synd. Jag har lagt tillräckligt med skuld på mig själv! Om jag äter 20 procent lite osunt så är det inte farligt, då kan jag äta choklad eller något salt. Nu är jag väldigt inne på saltlakritsdadlar, men det kanske inte är så farligt, haha.

Hur gör ni för att ta hand om er själva när motivationen sviker?
– Accepterar att det är en sådan dag. Man måste inte alltid känna sig motiverad. Jag tycker om att lyssna på poddar och musik, bara för att få något som distraherar en för en stund. Jag kan lyssna på allt från Byron Katie till Oprah Winfrey eller någon av min pojkväns favoritpoddar, säger Malin. 
Kristin håller med:
– Vilar. Om jag inte orkar är det kroppens sätt att säga att jag behöver återhämtning. Då kan jag ta en promenad, lägga mig i soffa eller gå ut och äta lunch med någon.

I höst frontar Kristin och Malin tillsammans med sina barn Kappahls höstkampanj. I kampanjen syns stickade favoriter, värmande ytterplagg och loungewear, som går i ljusa och bruna nyanser med inslag av rosa. 
– Det är väldigt roligt att vi har fått göra det här som en familj. Vi umgås mycket och är som kompisar, berättar Kristin.

Har ni fört över hälsotänket på era barn?
–Jag tror inte min yngsta anammat det riktigt än, men kanske inspirerar jag honom så att det kommer med tiden. Min äldsta son Filip är väldigt intresserad av träning, läser på och tar reda på fakta. Men de är sina egna individer och gör sina val, så jag vill inte säga att det bara är jag som inspirerar dem, säger Kristin.
– Alla behöver bryta sig loss från sina föräldrar men så kommer de ändå tillbaka till en grund som de har vuxit upp med. Jag tror att mina barn periodvis känt att de vill trotsa allt som har med hälsa att göra. De har vuxit upp med vegetarisk mat där allt är hälsosamt och då går man helt åt andra hållet när man ska göra revolt. Nu är alla hälsomedvetna, på sitt sätt, med någon sorts påverkan av familjen, berättar Malin.

Hur inspirerar ni varandra?
– Jag har försökt mig på löpning och tycker det var så otroligt skönt när Kristin sa att hon inte heller tyckte att det var särskilt kul i början, men att hon tog sig ut ändå. Det har motiverat mig mycket när jag känner ett sådant motstånd. 
– Malin har en andlig sida som jag är väldigt nyfiken på. Ibland kanske det går lite väl långt, men jag är mer öppen för det idag och älskar att lyssna på Malin. För mig har det alltid handlat om kroppens fysik och hur den kan påverka, men jag har blivit bättre på att känna in det andliga. Som med mamma, ibland känner jag att hon står bakom mig. Eller när det blåser, då är det mamma som smeker mina kinder. Om det är sant eller inte är skit samma, i min värld så är det så, säger Kristin.

Hur skiljer sig ditt sätt att se på andlighet, Malin? 
– För mig är det något som står utanför mig. Jag är mycket mer intresserad av religion och det spirituella än vad Kristin är. Däremot tror vi båda på att det finns en själ. Vår mormor myntade att de äldre kom som en fågel och hälsade på. Och mamma pratade om mormor som att hon kom som en fågel, så när vi ser en fågel nu tänker vi att ’mamma är här’.

Hur håller ni er i form?
– I västvärlden är man så rastlös och ska ständigt komma på nya träningsformer, istället för att hålla sig till det som faktiskt fungerar. Jag är lite tråkig och gammeldags och håller mig till yoga, löpning och styrketräning. Sen finns det lite roliga saker man kan lägga till, som stavgång. Jag älskar det! säger Malin.
– Till skillnad från Malin tycker jag att det är jättehärligt att prova på nya grejer. Som med yogan, till exempel. Jag älskar yoga men kan ibland tycka att det är kul att göra det på något annat sätt – där grunden är densamma men med lite nya spännande rörelser och krafter. Har på senare tid provat Somamove som påminner mycket om yoga, men där man använder kroppens naturliga rörelser. Den formen passar mig väldigt bra. Men jag kommer ofta tillbaka till det som är basen: löpning, yoga och styrketräning, säger Kristin.
Text: Sophie Tisell

Malin Berghagen , 53 och Kristin Kaspersen, 50, är aktuella med Kappahls nya kampanj.

Fysisk träning – ett sätt att föryngra hjärnan

Hjärngymnastik var ett uttryck mellanstadielärare slängde sig med under 1990-talet. Nu är det tillbaka, i ny skepnad. 

Fysisk träning är inte bara ett sätt att bli stark eller gå ner i vikt – det är också ett sätt att stärka hjärnan. En rad studier har de senaste åren pekat på att fysisk träning föryngrar hjärnan, förbättrar minnet, lindrar stress och motverkar depression.
– När vi rör på oss slår hjärtat snabbare än när vi vilar och musklerna behöver då mer blod. Hjärnan får också mer blod, ungefär 20 procent. Det gör att hjärnan får mer syre och näring. Det är förmodligen anledningen till att den fungerar bättre på kort sikt; att man blir mer kreativ och får mer koncentration säger Anders Hansen till Expressen Hälsoliv.
Samtidigt listar tidningen fyra anledningar till att träna fysiskt för hjärnans skull:

1. Förebygger depression
En rad forskningsrapporter – från American Journal of Psychiatry till Karolinska institutet – har kartlagt sambandet mellan fysisk aktivitet och depression. I en brittisk studie publicerad av Jama Psychiatry har över 600 000 personers vanor legat till underlag för slutsatsen. Samtidigt har Karolinska institutet i Stockholm slagit fast att träning kan vara lika effektivt mot depression som medicin och terapi.

2. Stärker självförtroendet
Ett sätt att stärka självförtroendet, bygga tilliten till den egna förmågan, är fysisk träning. Det som börjar på gymmet med ett styrkepass för kroppen kan landa i att ge mervärde för flera delar av livet.
– Över tid kan man se att det här gör att man blir lite med nöjd med hela sig själv, att man får bättre generell självkänsla, säger hälsoforskaren Magnus Lindwall till tidningen.

3. Sänker stressnivåerna
Fysisk aktivitet höjer stresshormonet kortisol, samtidigt sjunker det till lägre nivåer efter avklarat träningspass. Ju mer du tränar desto lägre blir dessutom stresspåslaget vid ansträngning. 45 minuter tre gånger i veckan räcker för tydliga resultat.
– Man reagerar med mindre och mindre kortisolökning ju mer man tränar. Sedan när man blir stressad av andra orsaker än fysisk aktivitet så reagerar man inte med samma kortisolökning, förklarar Anders Hansen.

4. Föryngrar hjärnan
Den fysiska träningens inverkan på hjärnan tycks aldrig ta slut. Det mest häpnadsväckande: delarna av hjärnan som krymper med åldern – däribland hippocampus – kan både bevaras och repareras med fysisk träning. I en forskningsrapport publicerad av amerikanska The National Center for Biotechnology Information stärktes tesen ytterligare. 120 deltagare delades in i två grupper där den ena stretchade och den andra promenerade raskt. Resultatet: Hos de promenerande deltagarna hade hippocampus växt istället för att ha krympt.
– De här resultaten indikerar att konditionsträning skyddar hjärnan och att det inte är meningslöst att påbörja en träningsrutin senare i livet, förklarade en av forskarna.