Forskare: Ät inte mer än två portioner rött kött i veckan

För mycket kött ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, visar en ny, stor amerikansk studie. Forskarna nämner också att kött från fågel kan påverka hälsan negativt.

Att för mycket kött inte är bra för oss är ingen nyhet för forskare. Redan 1997 kom den första forskarrapporten om att det inte är bra för hälsan att äta för mycket kött. Men i den nya studien, gjord av forskare vid bland annat Northwestern University i Chicago, har man funnit att även ganska små mängder kött är negativt för hälsan. I den omfattande studien har man analyserat data från nästan 30 000 amerikaner som man följt i 30 år.
Så vad kom man fram till? Att två portioner i veckan av rött kött, processat kött eller fågel kan ge en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Även motsvarande mängd rött eller processat kött visade sig kunna öka risken för förtidig död med tre procent. Forskarna menar att man bör minska intaget av exempelvis skinka och korv.
I en artikel i SvD kommenterar Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska universitetet, studien: 
 – Den här studien är väldigt stor och den visar att mängden kött inte behöver vara så stor. Normalt brukar vi uppmana till försiktighet med att äta mer än 500 gram kött per vecka. Men här är vi nere på två portioner i veckan och då lär det inte handla om sammanlagt ett halv kilo kött, säger hon.
Det som skiljer denna studie från många andra är också att forskarna menar att även kött från fågel kan ha negativa hälsoeffekter.
– Det är nytt för mig, men där behöver vi nog ha lite fler detaljer. Vilken typ av fågel man menar och vilka mängder det handlar om, säger Alicja Wolk till SvD.

Träna dig till mer livslust

Vill du uppleva ett lyckorus och bli mer tillfreds med livet? Se till att inte tumma på träningen. Fysisk aktivitet är ett perfekt sätt att hålla humöret uppe, både för stunden och på sikt. 

Känner du dig deppig och allmänt nedstämd dessa dagar? Ett sätt att ge dig själv lite mer livsglädje är att dig ut på en rask promenad eller löprunda. Något som både kan ge en känsla av lyckorus och, om du fortsätter att träna regelbundet, göra dig lyckligare och mer skyddad mot depression.   
När vi tränar frisätts nämligen signalsubstanser och andra ämnen i hjärnan vilka har förmågan att få oss att känna oss lyckliga. Dopamin ger en belöningskänsla, serotonin ger en känsla av tillfredsställelse och lugn, noradrenalin får oss att känna oss pigga och endorfiner ökar välbefinnandet och dämpar smärta. Utsöndringen av dessa fyra ämnen (alla utom endorfin är signalsubstanser) är anledningen att vi mår så bra efter ett träningspass. 
Dopaminet sätter inte bara igång endorfin utan också det så kallade lyckohormonet eller må bra-hormonet oxytocin. 
– Fysisk aktivitet kan ses som en krockkudde mot psykisk ohälsa. Förutom att vi tål stress bättre så minskar också risken för att bli deprimerade. Dessutom blir vi mer kreativa, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri, till tidningen Amelia.
Allra bäst är att träna högintensivt för en ökad frisättning av dessa lyckofrämjande ämnena i hjärnan. Studier visar att högintensiv träning ger större endorfinpåslag än lugn.
– Endorfinerna frisätts i hypofysen och har både en smärtstillande och euforisk effekt. Det här är förmodligen en rest från att vi var jägare och samlare, som motiverade oss till långdistansjakt. Vi behövde endorfinkicken för att inte sluta springa även om vi stukade foten. Tanken är att vi inte ska hämmas av smärta, säger Anders Hansen.
Långvarig stress är ofta en källa till depression. Här är träning en nyckel. När vi är stressade utsöndras nämligen stresshormonet kortisol, men vid fysisk träning stabiliseras kortisolutsöndringen. 
Så hur ofta ska man träna då för att få se effekt?  
–Det optimala är att få upp pulsen under 45 minuter tre gånger i veckan, säger Anders Hansen till tidningen Amelia.