Få en friskare skolstart

Håll förkylningar och infektioner borta när skolor och förskolor öppnar igen. Här är våra enkla råd.

Statistiken är tydlig. Några veckor efter vi återvänder till skolor, förskolor och arbetsplatser efter sommarlovet och semestern kommer höstens första infektionstopp. Vi träffas, umgås i samma lokaler och tar på samma föremål. De virustyper som brukar dyka upp tidigt på hösten smittar främst via fingrar och näsa och då är handhygien a och o.

Fem enkla knep för att hålla höstförkylningen borta

1. Tvätta händerna
Tvätta både dina och barnens händer noga. Gör det till en vana att låta barnen tvätta sig det första de gör när de kommer hem. I och med coronautbrottet har vi alla blivit bättre på handhygien, men inför hösten kan det vara värt att påminna sig själv igen.

2. Undvik näsa och ögon
Försök lära barnet att inte peta sig i näsan eller ögonen, eftersom virus lättast fastnar där.

3. Nys i armvecket
Lär barnet att nysa i armvecket istället för rakt ut, för att minska risken att sprida smitta. Många barn har blivit duktigare på detta under corona, men en påminnelse kan vara på sin plats.

4. Var ute
Låt barnet vara utomhus så mycket som möjligt, även när det blir kallt., eftersom virus sprids lättare inomhus. Så se till att ditt barn har tillräckligt mycket kläder med sig till förskolan för att kunna vara ute.

5. Promenera
Gå eller cykla gärna till skolan eller förskolan om det är möjligt. Genom att avstå från buss, spårvagn, tunnelbana och tåg hjälper du till att minska trängseln för den som är beroende av att resa med kollektivtrafiken. På så sätt undviker du själv att bli smitta och att sprida smitta. Precis som rekommendationerna, för corona, alltså.

5 hälsofördelar med att cykla till jobbet

Cyklingen har skjutit i höjden. Med all anledning. Förutom att du slipper trängas i kommunaltrafiken dessa tider och är snäll mot miljön kommer här fem hälsofördelar med att välja att pendla på cykel.

1. Du tränar skonsamt
Till skillnad från löpning är cykling betydligt mer snällt mot kroppen eftersom du slipper alla stötar och slag, inte minst mot knäna.  

2. Du blir mer fokuserad
Träning och motion stärker hjärnan, både på sikt och för stunden. Bland annat visade en studie där testpersonerna cyklade 20 minuter på en motionscykel i måttligt tempo presterade mycket bättre i ett kognitivt test. En cykeltur ger dig dessutom energi. Får hjärnan mer syre, som du får av motion, får du också mer endorfiner som gör dig pigg och glad.

3. Du tränar konditionen
Om du ökar tempot, pulsen och får upp flåset när du cyklar påverkar det din kondition till det bättre. Allra bäst är att växla mellan högintensiv och lågintensiv träning.

4. Du får bättre hälsa
Cykelträning ger sundare blodtryck, minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes. Dessutom har cykling, liksom andra motionsformer, en avstressande effekt.

5. Du minskar risken för att dö
I en skotsk studie där man studerade pendlare som satt stilla i en bil eller buss med de som tog cykeln visade att cyklisterna minskade risken att dö i cancer med 45 procent. Dessutom minskade risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom med 46 procent.