Drick mer vatten – ju äldre du blir

I vanliga fall reglerar kroppen själv vätskebalansen genom att göra oss törstiga så att vi fyller på med vätska. Men med åldern blir det allt viktigare att själv hålla balansen.

Enligt en ny forskningsrapport, publicerad i The Journal of Physiology, försämras kroppens förmåga att reglera kroppstemperaturen med åren, och därmed ökar risken för uttorkning.

Rådet är att dricka mer även om man inte känner törst, redan från medelåldern och framåt. Så tidigt som i femtioårsåldern minskar förmågan att känna törst, och blir du uttorkad kan blodet bli mer trögflytande och risken för blodpropp ökar.

Vätskebrist kan ge besvär som muskelsmärta och trötthet, och kan också kan resultera i problem med njurarna och att hjärtat utsätts för onödig påfrestning. Studien råder också att dra ned på kaffe, läsk och alkohol från medelåldern.

Undersökningen är gjord på äldre män som tränar regelbundet och resultaten visar att deras temperaturreglering inte fungerar optimalt. Hos en ung person reagerar kroppen direkt när det finns risk för uttorkning, genom att reglera kroppstemperatur och svettmängd.
Trots att studien är utförd på män menar forskargruppen att resultaten även kan appliceras på äldre kvinnor.

Väckarklockans signal påverkar halva din dag

En glad trudelutt, en vacker melodi eller ett expresståg som susar förbi?  Rätt väckningssignal kan vara viktigare än du tror.

Valet av larmsignal på väckarklockan betyder mer än du tror och kan faktiskt påverka hela din förmiddag, skriver Aktiv träning. Forskarna i rapporten frågade 50 personer vad de hade för larmsignal och hur de kände sig på morgonen, och de fann att människor som blev väckta av en hård signal var betydligt mer morgontrötta. Då går också tankeverksamheten och prestationerna – och humöret – ned. 

Ett vanligt bip-bip-bip då? Nej, en harmonisk melodislinga är det som gäller om du vill börja dagen på bästa sätt.