Digital detox kan ge ökad livsglädje

Allt fler väljer att logga ut från sociala medier för en tid. Något som undersökningar visar ger en positiv effekt på vårt välbefinnande.

En paus från sociala medier har visat sig ge mer glädje och upplevd livskvalitet. Främst under tiden man gör detoxen, men också till viss del efter den. Det visar bland annat en studie från Stanford’s Economics Departement, gjord 2018, där man undersökte hur en månads paus från Facebook påverkade de som deltog. Forskarna kom fram till att deltagarna kände sig mindre ångestfyllda och mer glada. Facebook-pausen ledde också till att deltagarna efter fasta använde Facebook mindre än innan. 

3 tips för att bryta ett invant sociala medier-användande

  • Ta bort notifikationer på mobiltelefonen.
  • Bestäm att vissa zoner i hemmet ska vara fria från skärmar, såsom sovrummet och köket/matsalen.
  • Inför en skärmfri dag i veckan. 

Så får du barnen att äta mer grönt!

Den vanligaste frågan paret bakom bloggsuccén Green Kitchen Stories får? Hur man får barnen att äta vegetariskt. Här är deras svar.  

Bild ut boken Little Green Stories

I ett decennium har danssvenska paret Luise Vindahl och David Frenkiel drivit en av våra största vegetariska bloggar, Green Kitchen Stories, och släppt bästsäljande böcker i såväl Sverige som internationellt under samma signatur. Med sin femte bok vill de lösa varje familjs stora gåta: hur man får barnen att äta mer grönsaker. 

Varför är det så svårt för många barn att äta grönt?
– Jag tror att det främsta problemet är att många föräldrar introducerar vegetarisk kost försent. Man har gett upp för snabbt när barnen nekat grönsaker och därför hamnat i hjulspår där man lagar vit pasta och köttbullar var och varannan dag. Barn är vanemänniskor, den mat de känner igen är de trygga med och kommer det in något främmande på bordet blir de misstänksamma. Att många barn inte äter grönsaker har nog också mycket med grupptryck att göra, barn äter det som storasyskonen och kompisarna äter.

Hur kommer man ur de där hjulspåren?
– Till att börja med underlättar man mycket för sig själv om man inte lagar separata måltider till sina barn och sig själv. Det sänder en konstig signal tror jag. Som förälder är man ju förebild och barnen gör mycket som man själv gör. Anpassa hellre rätterna lite mer genom att exempelvis ställa fram olika tillbehör på bordet. 

Vad gör man om de vägrar äta?
– Det är viktigt att det inte blir ett tvång och tjat, utan en positiv upplevelse. Men som med mycket när det gäller barn och uppfostran så handlar det om att vara konsekvent. På samma sätt som man måste förklara varför och inte stoppa undan overallen för det envisa barnet som vill gå ut i t-shirt på vintern måste man fortsätta ställa fram grönsaker och berätta varför det är gott, viktigt och bra för både jorden och hälsan. Det är en del av uppfostran. Fortsätt ställ fram grönsaker på bordet. Att det finns där gör det mer naturligt och mindre skrämmande. Även om du får göra det tio gånger innan de testar är det värt det. 

Bild ur boken Little Green Kitchen.

3 tips för att få barnen att äta vegetariskt

  1. Gör det tillgängligt
    Ha alltid en skål med bönor på bordet eller skalade morötter i kylen. Ge inte upp om barnen inte plockar ur skålarna, utan fortsätt att ställa fram vegetariska alternativ på middagsbordet. Till slut kommer de att vilja prova!
  2. Testa olika tillagningsmetoder
    Ibland kan det bara handla om att grönsakens textur upplevs annorlunda. Ungsrosta broccoli istället för att koka den, baka blomkålen i ugnen eller släng i spenat i pannkaksmixen istället för att servera den som den är.
     
  3. Låt barnen komma med input
    Involvera barnen i matlagningen och fråga dem inte bara om det är gott eller inte, utan om de tycker det saknas lite citronjuice eller om det behövs mer salt. På så sätt känner de sig delaktiga, bli stolta och vill äta maten de varit med och gjort. 
Green Kitchen Stories är aktuella med boken Little Green Kitchen.