Det händer i hjärnan när vi blir lämnade

Känslan av att bli lämnad – eller enbart avvisad – kan vara traumatisk. Varför är den ofrivilliga separationen så obehaglig?

Januari är här och en av våra mest populära månader att ta beslut att separera. Att vara den som blir lämnad kan vara omskakande där känslor som sorg, oro, rädsla, ilskaoch tomhet kan komma hastigt.
– Ofta kan man uppleva känslor av ångest i början, så småningom både ilska och sorg. Känslor av skuld och skam är också vanliga, säger Åsa Kruse, legitimerad psykolog och psykoterapeut, aktuell med bokenLämnad: Att överleva en oväntad separation.

Forskare menar att det är rent fysiologiskt. Människans fortlevnad hänger på att vi håller samman tillräckligt länge för att skaffa barn och föra generna vidare. De starka reaktionerna som kan drabba oss när vi blir lämnade är biologiska, förklarar hjärnforskaren Katarina Gospic.
– Generellt sett handlar det om samma reaktioner som när vi levde på savannen för 40 000 år sedan, där det värsta som kunde hända var att bli socialt exkluderad eftersom det ökade risken att bli uppäten av ett rovdjur. Kroppen förbereder sig mot en potentiell attack genom att kicka igång hela immunsystemet vilket är otroligt stressande, säger hon och tillägger:
– Psykisk smärta ser nästintill likadan ut som fysisk smärta i hjärnan. Så att något gör psykiskt ont är att likställa med en mental käftsmäll.

Det är alltså inte konstigt att det bokstavligen kan kännas som ett hugg i hjärtat när man blir lämnad. Hur ska man hantera det och kunna gå vidare?
– Försök inte att trycka undan känslorna utan acceptera dem, de är naturliga och kommer att ge sig iväg så småningom. Avled med annat för att ibland få vila från starka känslor. Så småningom kommer också hopp om att det kan bli bra igen. Tiden gör sitt, säger Åsa Kruse.
Hjärnforskaren Katarina Gospic tipsar också att omge dig med dem du har nära.
– Grunden till lycka finns i den kontext som omger oss, vårt sociala nätverk. Om du har nära och kära omkring dig klarar du dig, men om din partner är den enda personen du har är det svårare. Därför är det bra om man under en kris kan ta hjälp av vänner som inte har samma känslopåslag. 

3 tips till dig som blivit lämnad
1.  Sök stöd hos nära och kära, isolera dig inte.Ibland handlar det om att bara få vara med andra, få sällskap, distrahera sig med att göra saker, få vila från chocken och sorgen. Ibland handlar det om att man behöver få prata om det som har hänt.

2. Håll strukturer och rutiner i vardagen. Du mår sämre av att ligga i sängen i ett mörkt rum. Rutiner är det vi behöver när marken gungar under fötterna, kom upp, kom ut och håll ut. Se till att äta regelbundet, komma ut på promenader, ibland behöver anhöriga hjälpa till med att hålla vardagen igång. Kan man jobba så är det bra, det är ofta ett andningshål och en välbehövlig distraktion.

3. Förstå att känslor inte är farliga. De kan växla hastigt och vara förvirrande, men de kommer att lägga sig. Alla känslor är normala när man är i kris.

Källa: Åsa Kruse, legitimerad psykolog och psykoterapeut, aktuell med boken Lämnad: Att överleva en oväntad separation.

Dietisten som hittade lösningen på sin IBS

Efter att länge ha känt sig handlingsförlamad i kampen mot IBS fann dietisten Sofia Antonsson lösningen i en unik kostbehandling. Nu räddar hon många känsliga magar genom appen Belly Balance.

Idén om att hitta en behandling för att lindra symptomen vid tarmsjukdomar som IBS var något Sofia Antonsson hade haft i många år. Dels brottades hon själv med en känslig tarm, men också i sin yrkesroll som dietist i primärvården att kunna hjälpa sina patienter. 
– Vi kunde bara ge generella och väldigt luddiga råd till dem som sökte hjälp. Det blev ofta att man rådde dem till att undvika de livsmedel i kosten som de mådde dåligt av. Idag vet vi att det är det sämsta du säga till någon med magproblem, för det är så svårt att själv förstå vad det är man reagerar på, säger hon.

År 2008 stötte Sofia på den evidensbaserade kostbehandlingen Fodmap och bestämde sig för att själv prova den. 
– När jag blev mycket, mycket bättre bara på några dagar insåg jag att det kanske ligger något i detta. Som dietist brinner jag för att se om det går att göra kost- och livsstilsförändringar för att lindra symptom vid sjukdomar, därför var det en mycket befriande känsla.
– Jag började använda Fodmap på mina patienter och de kom tillbaka jätteglada. Många upplevde att de fick livet tillbaka. Vissa hade inte kunnat jobba på grund av sina magproblem, nu kunde de göra det. 
Ryktet spred sig och dietister började höra av sig till Sofia för att lära sig mer om kostbehandlingen, som tagits fram av australiensiska forskare och riktar sig till personer med IBS (irritable bowel syndrome, känslig tarm) eller IBD (inflammatorisk tarmsjukdom). 
– Förenklat handlar det om att ta bort eller minska mängden fermenterbara kolhydrater i kosten eftersom de har potential att jäsa i tarmen och skapa symptomen. De värsta bovarna är lök, vitlök, vete, råg och baljväxter. Men även avokado, rödbeta och svamp. 
Idag har Sofia implementerat kostbehandlingen Fodmap inom sjukvården i Sverige och utbildat de flesta dietister i primärvården så att de kan hjälpa sina patienter. 

Under resan lärde Sofia känna Jeanette Steijer som också är dietist. Tillsammans bestämde de sig för att sprida konceptet vidare genom en app; Belly Balance.
– Att sprida konceptet digitalt ger oss stora möjligheter till att nå ut till alla som behöver hjälp. Många som har IBS vet inte om att de har det och kan känna sig hjälplösa. Med Belly Balance kan vi erbjuda ett ganska enkelt verktyg för att få mer kunskap, lägga om kosten och få ett liv med högre livskvalitet. 
– Fördelen är att du inte behöver ta tid för att träffa en dietist fysiskt.Många dietister har långa vänteköer och det är inte alla som har full kunskap om IBS och Fodmap, men vi är specialiserade på det.
I appen leds man genom en behandling i elva steg, samlar data om sig själv och sitt mående och har möjlighet att följa sin utveckling. Dessutom tillhandahåller Belly Balance en livsmedelsscanner så att man kan scannaett livsmedels streckkod för att tala om det går bra för magen att äta eller inte. 

Jeanette Steijer och Sofia Antonsson, grundare av Belly Balance.

Vilken är största boven bakom tarmproblem?
– Stress i form av mer krav och prestation är en vanlig anledning, men det kan också vara utlöst efter en antibiotikabehandling. Den exakta uppkomsten bakom IBS är dock fortfarande oklar.

Det känns som att magproblem blivit allt vanligare. Stämmer det?
– Undersökningar som görs regelbundet på tarmhälsa visar att unga kvinnor, men också barn, mår allt sämre. De är stressade och upplever ofta krav på sig själva och från sociala medier. Eftersom hjärnan och magen är så intimt förknippade får man ofta problem med magen om man är stressad. Men vi har också blivit bättre på att söka vård för magproblem. 

Både Sofia och Jeanette är drivna entreprenörer och berättar att de har stora planer för Belly Balance. Appen ska snart fyllas med mer fördjupningsmaterial, kurser i allt från antiinflammatorisk till vegansk kost, recept, veckomenyer och avstressningsmetoder. Målet är att nå ut till fler länder och första anhalt blir England, där Belly Balance lanseras under året.
– Eftersom vi hjälper 75 procent av alla som har IBS bara genom att lägga om kosten enligt Fodmap så ser vi att det här är ett verktyg som verkligen behövs, avslutar Sofia. 

Sofias 5 tips till dig med känslig tarm
1.Ät små portioner ofta snarare än stora och sällan

2. Ät långsamt och tugga ordentligt 

3. Drick före eller efter maten, inte till.

4. Rör på dig regelbundet, det håller tarmen igång

5. Andas långt ner i magen, det minskar stressen