Därför väcker ångest lätt ilska

Ångest och oro resulterar lätt i ilska och irritation. Något som kan bli än tydligare i coronatider när vi är många som har nerverna utanpå. Här förklarar psykologen varför.

.Det är inte ovanligt att stubinen är extra kort när man upplever ångest. I en intervju med tidningen MåBra förklarar psykologen Anna Bennich fenomenet:
– Ilska är ofta en sekundär känsla, den utlöses som ett försvar på något man känner innan man blir arg. Men ofta går det så fort så man uppfattar bara ilskan. Att känna sig orolig, rädd, kränkt eller sårad kan utlösa denna ilskna soldat vars uppgift är att försvara oss.
I en ångestens maktlöshet kan ilska vara ett sätt att uppleva kontroll.
– När vi upplever en stark oro famlar vi efter olika sätt att lugna oron och ångesten. Något som tillfälligt lugnar kan vara att agera, att göra något (…) Men känslan av kontroll är kortsiktig och riskerar leda till att ilskan på sikt ökar, inte minskar.
Vissa av oss blir arga och utåtagerande, andra inåtvända och passiva. Viktigast är att försöka bearbeta de underliggande känslorna som väcker ångesten.

Forskare: Ät inte mer än två portioner rött kött i veckan

För mycket kött ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, visar en ny, stor amerikansk studie. Forskarna nämner också att kött från fågel kan påverka hälsan negativt.

Att för mycket kött inte är bra för oss är ingen nyhet för forskare. Redan 1997 kom den första forskarrapporten om att det inte är bra för hälsan att äta för mycket kött. Men i den nya studien, gjord av forskare vid bland annat Northwestern University i Chicago, har man funnit att även ganska små mängder kött är negativt för hälsan. I den omfattande studien har man analyserat data från nästan 30 000 amerikaner som man följt i 30 år.
Så vad kom man fram till? Att två portioner i veckan av rött kött, processat kött eller fågel kan ge en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Även motsvarande mängd rött eller processat kött visade sig kunna öka risken för förtidig död med tre procent. Forskarna menar att man bör minska intaget av exempelvis skinka och korv.
I en artikel i SvD kommenterar Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska universitetet, studien: 
 – Den här studien är väldigt stor och den visar att mängden kött inte behöver vara så stor. Normalt brukar vi uppmana till försiktighet med att äta mer än 500 gram kött per vecka. Men här är vi nere på två portioner i veckan och då lär det inte handla om sammanlagt ett halv kilo kött, säger hon.
Det som skiljer denna studie från många andra är också att forskarna menar att även kött från fågel kan ha negativa hälsoeffekter.
– Det är nytt för mig, men där behöver vi nog ha lite fler detaljer. Vilken typ av fågel man menar och vilka mängder det handlar om, säger Alicja Wolk till SvD.