Dags att tackla pollensäsongen

Kliande hals, rethosta och en evigt rinnande snuva. Här är våra bästa tips i kampen mot pollenallergin.

Redan i januari kunde en del av oss känna av de klassiska allergisymptomen. Och nu, när våren gör entré och många njuter av den efterlängtade solen, kämpar runt 30 procent av befolkningen med rinnande snuva, trötthet och kliande ögon och hals. När du som allergiker träffar på allergenet, det vill säga pollenkornen, ger symptomen sig till känna nästan omedelbart genom just nästäppa, rinnande, klart sekret från näsan och nysningar, rodnad, svullnad i ögonensamt klåda i gommen och halsen.
– Ibland kan man också få astmatiska symptom med trånghetskänsla i luftrören, pip från luftrören när man andas ut och hostar. Vissa känner sig trötta eller får huvudvärk. Man kan även få utslag eller eksem, förklarar Malena Wengberg, läkare på Doktor.se.

Så hur hanterar man säsongen på bästa sätt? För det första, se till att vara väl förberedd. Genom att börja använda allergimedicin redan innan symptomen har uppkommit minimerar du reaktionen.
– Nässpray med kortison har ofta bra effekt som man kan börja med i god tid före pollensäsongen. Det går att kombinera olika typer av lokala preparat för att få mer effekt, tipsar Malena Wengberg.
Det finns också olika receptfria allergitabletter.
– Prova antihistamin-preparat, exempelvis Livostin och ögondroppar med så kallade kromoner, såsom Lomudal och Lecrolyn. Kombinera och prova dig fram, säger Malena Wengberg.

När symptomen väl brutit ut finns flera verktyg att ta till för att tackla detta envisa frömjöl. Ett är att skölja näsan med koksaltlösning. På så sätt spolar du bort irriterande ämnen och sekret från slemhinnan, vilket kan lindra den allergiska reaktionen. Skölj med koksaltsköljningen morgon och kväll före medicinering och vid behov. Ett annat sätt är det mest självklara när det kommer till allergier, men i fallet pollen kanske det mest omöjliga: undvik att komma i kontakt med det du är allergisk mot. Håll koll på pollenprognosen via exempelvis pollenkoll.se och pollenrapporten.se och välj dina utetider.
– Pollenhalterna är som lägst morgon och kväll, så planera utomhusaktiviteter efter det om det är möjligt, tipsar Malena Wengberg.

Försök låta hemmet bli en fristad. Öppna inga fönster, framför allt under dagtid och vid soligt varmt väder. Undvik att vädra eller torka lakan, kläder och andra textilier utomhus eftersom fuktiga tyger gärna samlar på sig pollen. Städa sovrummet och byt lakan ofta. Se också till att inte råka dra med dig pollen in när du varit ute.
– Duscha, inklusive håret, när du kommer hem och byt kläder. Pälsdjur kan ta med sig mycket pollen in i pälsen, så duscha eller borsta ur deras päls innan det går in.

Slutligen, se till att du inte utsätter dig för extra påfrestningar som dammiga miljöer, starka dofter och pollentäta miljöer som kan reta dina slemhinnor. Förhoppningsvis kan du med dessa råd minimera besvären och faktiskt njuta av det bästa med att våren äntligen är här.

TIPS!
Appen Pollenkoll ger matnyttig information om pollenallergi och dagsaktuella pollenprognoser.

Gör din egen nässköljning
Du kan enkelt göra din egen nässköljning genom att blanda en struken sked vanligt bordssalt, utan jod (5 g), med en halv liter ljummet kranvatten. Häll eventuellt ner lite matolja i lösningen. Blandningen sköljer du genom näsan med en liten kanna eller spruta utan kanyl. Hjälpmedel, såsom nässköljaren Nasaline och nässköljningskannan Nasoklar, finns receptfritt på apotek.

Bästa träningen i karantäntillvaron

Det finns flera sätt att träna och ta hand om kroppen även om gymmet är stängt. Här är några tips.

Kör träningspasset hemma
Den stora uppsjö av såväl enkla som avancerade träningspass att träna hemma skjuter i höjden på Youtube och sociala medier just nu. De vanligaste passen är mellan sju och 20 minuter långa och kräver inga speciella träningsverktyg. Bland de mest populära videorna finns kändistränaren Tracy Anderssons träningsvideor, 10 minuters yoga med Yoga Girl och helkroppsövningar med Pamela Reif. Är du inte ett fan av video? Skräddarsy ditt eget pass med några minuters uppvärmning, höftlyft, armhävningar, situps, plankan, utfall och knäböj.

Löpträna i naturen
Nu när våren börjar göra allt mer entré finns det all möjlighet att komma igång med löpträningen. Snöra på dig skorna och ge dig ut. Glöm inte att ta det lugnt i början och en bra start kan vara att varva raska promenader med korta löpintervaller.  Öka succesivt på löpningen i dina intervaller innan du börjar springa flera kilometer i sträck.

Låt appen bli din PT
Appar är ett effektivt substitut till en personlig tränare. Sök på ”training” och du kommer få upp en mängd alternativ. Tabata Timer and Hiit, 7 minutes workout, Pocket yoga, Stava: Run & Ride Training och Endomondo är några exempel på populära träningsappar.

Smarta träningsprylar

Snabba skor. Nike Joyride Run Flyknit ger behaglig dämpning genom tusentals små kulor i sulan.
Nike, ca 1 300 kr.
Smart klocka. Fitbit Versa 2 Health & Fitness har inbyggd mikrofon och svarar på röstkommandon. Finns i ett flertal olika färger.
Fitbit, ca 2 100 kr,
Mäktig matta. Dämpande, tålig matta som sedan lanseringen för 20 år sedan blivit en favorit bland yoga- och pilatesinstruktörer världen över. Pris: 1 195 kr.
Coach i örat. Smidiga lurar som med den senaste teknologin analyserar din löpning medan du springer och ger tips och glada tillrop.
Soul Electronics, ca 1 400 kr.
Viktigt vatten. Stilfull stålflaska som tål hårda tag och också håller ditt vatten lagom kylt. Takeya, ca 250 kr.
Cykla på hemmakontoret. Som en träningscykel i miniformat, som du dessutom kan träna på samtidigt som du färdigställer kvartalsrapporten på jobbet. Cubii, ca 2 500 kr.