Bör man influensa-vaccineras?

Snart är influensasäsongen igång och många funderar på att vaccinera sig. Är det någon idé om man är vuxen och frisk, vad finns det för garantier och risker, och skyddar vaccinet mot magsjuka? Vi frågade sköterskan för att få svar.

Från 19 november kommer man att ha möjlighet att vaccinera sig mot säsonginfluensa. Vaccinet innehåller fyra olika säsongsinfluensor. Två typer av influensa A och två typer av influensa B. Influensa-vaccinet ändrar sig varje år för att anpassa sig efter nya influensa-virus.
– En frisk vuxen kan vaccinera sig mot influensa, men vaccinet rekommenderas främst för personer med kroniska sjukdomar, personer över 65 år eller gravida. Om du är frisk och inte brukar vara sjuk behöver du inte vaccinera dig, säger Antigoni Papaioannou, sjuksköterska på Doktor.se.
Vanliga biverkningar av att vaccinera sig mot influence är rodnad, svullnad och ömhet vid insticksstället.
– Man kan också få lätta symtom av influensa såsom feber, rinnsnuva, svaghet och muskelvärk, dock inträffar de väldigt sällan, säger Antigoni Papaioannou som tillägger att influensavaccinet inte skyddar mot magsjuka.

Penny Parneviks bästa hälsotips

Som nybliven mamma har Penny Parnevik bestämt sig för att vara den bästa versionen av sig själv: försöka få okej med sömn, ladda på med energi och se till att få lite egentid.
Det kanske låter larvigt, men det allra bästa jag gör för min hälsa är att heja på mig själv.

Hur ser din morgonrutin ut? 
– Jag vaknar ungefär vid sju när min son Atticus vaknar. Efter att jag eller min sambo Douglas matat honom lagar jag oftast min favoritgröt med äpple och kanel. De allra bästa mornarna är när jag har bokat in Skype-samtal med min life coach. Då sätter jag mig utomhus vid brasan tidigt på morgonen och pratar i en timme, vilket gör mig otroligt inspirerad.

Hur länge har du haft en life coach?
– Jag började med det innan sommaren då jag var gravid. Jag tänkte att om jag ska förbereda min inför livets största förändring kan det vara bra att ta hjälp av en utbildad coach. Sedan dess har jag fortsatt med det en gång i veckan. Det har varit magiskt!

Hur är din hälsa för närvarande, på en skala från 1 till 10?
– Den varierar. Hälsa innefattar så mycket. Generellt sett är jag inte så ”hälsosam” när det kommer till min kost. Jag älskar Mac’n Cheese mer än något annat, haha. Min mentala hälsa är bättre än någonsin, så jag skulle säga att mitt välmående ligger på en sexa eller sjua. 

I augusti blev du mamma för första gången, hur har det varit?
– Första månaden fick jag verkligen ”baby blues”. Jag var också trött hela tiden, vilket väl är fullt förståeligt. Nu, efter två månader, känner jag mig äntligen mig trygg i min mammaroll, är piggare på grund av att jag måste vara det och tränar mer än tidigare. När man får barn vill man vara den bästa versionen av sig själv så jag jobbar på det! 

Vilken hälsomässig åkomma lyckas du aldrig bli av med?
– Jag hatar tyvärr grönsaker och frukt. Det är så konstigt! Jag önskar, önskar, önskar att jag kunde gilla det.

Bästa hälsoknepet du fått som du anammat?
– “Everything in moderation, including moderation.” Alltså, att ha en bra balans är viktigt, men det är okej att inte alltid vara balanserad. Det tycker jag är ett superbra tänk. 

Vilken är den märkligaste träningsformen du provat?
– Konstsim! Det var sååå svårt, men så kul! Och jag måste ändå säga att jag faktiskt var rätt bra på det. 

Vem är din hälsoförebild?
– Min sambo Douglas. Han är sjukt driven, men han bryr sig enbart om hur kroppen mår, inte om utseendet. Jag gillar den inställningen. 

Vad är det bästa du gör för din hälsa? 
– Det kanske låter larvigt, men det är att jag älskar och respekterar mig själv. Jag har mina svaga dagar, men att heja på mig själv är det bästa jag kan göra för min hälsa. 

När mår du som sämst?

– De dagar då jag aldrig lämnar sängen eller lägenheten, när jag inte sover så bra och när jag inte fått i mig tillräckligt med vatten. Sömn påverkar mig extremt mycket, men det är svårt att få till ibland när man har en liten bebis. 

Guilty pleasure när du ska unna dig något?
– Jag tror inte på guilty pleasures. Man ska alltid unna sig! När det gäller mat kommer jag aldrig säga ”guilty pleasure” inför mina barn, utan istället ”sometimes food” och ”always food”. Always food är grönsaker, frukt och allt som bra för kroppen. ”Sometimes food” är ju typ Mac n’ cheese. Jag tycker inte om att kategorisera mat som ”bra” eller ”dåligt”. 

När mår du som bäst? 
– Jag mår som bäst av rutiner. Och jag älskar rutiner som promenader eller yoga. 

Hur ser dina rutiner ut idag?
– Med en bebis är det ju svårt att ha samma rutiner varje dag. Men viktiga rutiner för mig är gå upp tidigt, lämna huset under dagen och hitta på något kul, gå på yoga, äta middag med Douglas när han kommer hem från jobbet, umgås med andra mammor och att läsa för Atticus. 

Vad är det viktigaste du lärt dig om din mentala hälsa?
– Att man kan träna sin mentala hälsa på samma sätt som man kan träna kroppen. För mig är egentid en stor del av min mentala hälsa. Söndagar är exempelvis ”Penny-dagar” hemma hos oss. Då tar Douglas Atticus och jag gör vad jag känner för eller behöver. Då ser jag gärna till att det blir en lyxig spadag. Jag fixar håret, naglarna och sätter mig på en restaurang själv och njuter! Sedan kommer jag hem glad och känner mig sjukt sexig också, haha. 

Är du hypokondrisk?
– Absolut! Vill verkligen inte vara det. 

Grönkålschips eller ostbågar?
– Grönkålschips är faktiskt gott! Jag är inget stort fan av ostbågar eller vanliga chips. 

Har du någon meditationsrutin?
– Jag går på yoga och vill gärna börja meditera. Att ta ett varmt bad hemma är min meditation för tillfället. 

Till sist, vilket är ditt bästa hälsotips?
– Din kropp är ditt hem! Ta hand om den, men viktigast är att man trivs och har kul i sitt eget ”hem”. Och det har jag! 

Penny Parnevik, 22, är influencer och driver poddcasten Pillowtalk tillsammans med sin syster Peg Parnevik. Tillsammans med Douglas Murray, 39, har hon sonen Atticus. Penny är dotter till Mia och Jesper Parnevik.