Avsluta träningen rätt

Gör rätt när du tränat färdigt för att maximera effekten av träningspasset.

Stretcha, ät, duscha och vila. Det är nycklarna till att varva ned efter ett träningspass.

Ät
För att kroppen ska kunna återhämta sig efter träningen är det viktigt att man äter så snart som möjligt, helst inom en halvtimme. Detta för att man ska stoppa den nedbrytningsprocess som träning av musklerna innebär, och istället ge kroppen den energi den behöver för att börja bygga upp musklerna igen.
Många tänker att man har varit så duktig när man har tränat att man inte vill ”förstöra det” med att äta efteråt. Men faktum är att det är precis tvärtom. Det är genom att inte äta efter träning som man förstör träningsresultatet

Duscha
Ibland känns det inte så lockande eller ens nödvändigt att duscha efter träning. Omklädningsrummet kanske är ofräscht och du tycker att du knappt svettats.
Men även lätt motion höjer kroppstemperaturen och får dig att svettas åtminstone lite. Då frodas bakterier och svamp, som du behöver få bort på något sätt. Om du bara byter om utan att duscha, ökar dessutom risken för irritationer och infektioner i huden.

Stretcha
Genom att stretcha efter träning ökar du din rörlighet och minskar risken för skador eftersom musklerna inte blir stelare och stelare. Om du stretchar direkt efter träning hjälper du musklerna att slappna, ökar återhämtningsprocessen och dessutom ökar du blodcirkulationen.

Återhämta
Låt kroppen återhämta sig efter varje träningspass. Hur länge du ska vila beror bland annat på hur länge du har tränat, hur mycket du har svettats och om du är van vid just din träningsform. Generellt kräver träning med hög intensitet längre återhämtning än träning med låg intensitet, även om varaktigheten oftast är mycket längre när intensiteten hålls nere.


Dämpa febern

Vila och tid är det viktigaste för att få bukt med febern. Men det finns några knep för att göra tillvaron lite uthärdligare.

Ta tempen
Kroppstemperaturen varierar från person till person, och dessutom under dagen, men generellt kan man säga att man har feber om kroppstemperaturen är över 38 grader.

Vänta
Feber är ingen sjukdom i sig, utan ett symptom på sjukdom, och hjälper kroppen att hantera sjukdomen. Så om febern inte är allt för hög kan du vänta med att göra något.

Drick
När du är varm svettas kroppen för att kyla ned dig. Så se till att återställa vätskebalansen genom att dricka.

Svalka dig
Att klä sig varmt och krypa ned under täcket för att svettas ut febern är ett välkänt gammalt knep. Men det finns ingen forskning som stödjer att det faktiskt fungerar. Så klä dig så svalt som möjligt istället och öppna gärna fönstret en stund för att få ned temperaturen i rummet.

Välj rätt hjälp
Ibland kan man behöva hjälpa kroppen lite med febernedsättande läkemedel. Paracetamol och ibuprofen lindrar både värk och feber, så vilket man ska välja beror lite på vad man tål och hur gammal man är. Paracetamol kan ges till barn från tre månader och ibuprofen från sex månaders ålder.