Att känna ånger kan både vara skadligt – och ge positiva hälsoeffekter

Det är bra att ångra sig – på rätt sätt och i lagom mängd, menar Simon Kyaga – överläkare i psykiatri.

Mycket av dagens wellness handlar om att komma i kontakt med oss själva och få insikt i hur vi vill leva våra liv. Forskning pekar på att vi ägnar upp mot 110 timmar varje år till att ångra saker vi gjort eller inte gjort. Simon Kyaga – överläkare i psykiatri – menar att det finns två typer av ånger: den som gäller här och nu och som får oss att förändra våra liv – och den destruktiva som rör vårt förflutna.
– Det är bra att ångra sig på rätt sätt och i lagom mängd, säger han. Den som känner ånger här och nu kan få en positiv effekt av känslan. Då försöker vi dagligen leva ett liv där vi undviker att känna ånger. Men för mycket ånger kan leda till depression.
Så hur tar man sig ur negativ ånger? Simon Kyaga säger sig ha en lösning: 2-minuter-sregeln.
– Om du fastnar i ältande, titta på klockan. Fortsätt i två minuter, fråga dig sedan om du har kommit närmare en lösning eller mår bättre. Om svaret är nej är det dags att sluta.

3 tips för en avkopplande semester

Även om ledigheten är efterlängtad och välbehövlig kan det vara svårt att varva ner när det väl gäller. Här är några tips.

  1. Gör mobilen fri från uppdateringar
    Många appar är konstruerade för att vi ska bli beroende av att ständigt vilja få överraskningar, fler likes och nya nyheter. Något som lätt kan störa vår väg till att verkligen koppla av. Att själv äga kontrollen till när du vill uppdatera dig nyhetsmässigt kan därför vara skönt, framför allt under semestern. Oftast kan du enkelt stänga av notiserna till dina olika appar i mobilen via Inställningar. Men var inte för sträng mot dig själv och gå så långt att du checkar ut helt, om du inte känner att du klarar av det. Det kan nämligen bli en påfrestning i sig om omställningen blir för stor, menar stressexperten Karin Isberg i en artikel i Expressen Hälsoliv.
    – Att inte kolla sociala medier på två veckor kanske funkar för vissa, men för de flesta är det steget för stort från hur man brukar bete sig. Då känner man sig dålig, och så blir man mer stressad av det. Däremot är det suveränt att säga att man ska titta på sociala medier mindre och kolla mejlen mer sällan. Ett jättebra sätt att göra det på är att stänga av notiserna. Då gör man en lagom förändring.

    2. Sök dig till naturen
    Det är känt sedan urminnes tider att naturen har en läkande och lugnande effekt. Forskning visar exempelvis att människor som bor i stadsmiljöer med mycket växtlighet är mindre stressade, friskare och mår mentalt bättre än de som bor i områden med mindre grönska, skriver Forskning & Framsteg. 
    – Det som gör svenskar lugna i naturen är att de förväntar sig det. De har lärt sig att naturen ska ha en lugnande, magisk effekt, säger David Thurfjell, professor i religionshistoria och aktuell med boken Granskogsfolk: Hur naturen blev svenskarnas religion till tidningen och konstaterar:
    – Naturen blir en kuliss för deras grubblerier. Det finns till exempel studier som visar att folk som mår väldigt dåligt, som har ångest, känner panik eller är djupt deprimerade, kan tycka om landskap som är ogästvänliga och kaotiska. Det speglar det inre landskapet

    3. Vakenvila
    För många av oss blir det hemester den här sommaren, vilket är ett utmärkt tillfälle att öva dig i att inte göra upp för många planer och ta dagen som den kommer. Du vilar fast du är vaken och gör saker.
    – Vi mår väldigt bra av vakenvila – det vill säga när vi gör saker utan att det finns en tidsplan eller agenda bakom. Det är jättestärkande för oss. Det kan vara att fixa i trädgården, baka, städa, rensa förrådet… säger stressexperten Karin Isberg till Expressen Hälsoliv.