Att hitta flow kan reducera stress

Lever du ett stressigt liv? Testa att för en stund hänge dig fullt ut åt en syssla, så att tid och rum bleknar. Forskning visar nämligen att det kan ha bättre påverkan mot stress än vila och motion.

Flow kan vi hitta i allt från att utöva kultur till hantverk.

Flera forskningsstudier hävdar att den mest effektiva stressreduceringen varken är vila eller motion: det är så kallat flow. Att hänge sig åt en syssla – skriva, dans, cellospel – till den grad att du glömmer både tid och rum. Fokus som uppstår av att koncentrera sig på en enda uppgift skänker vila till resten av sinnet.
– En sak som är spännande i vår nya studie är att personer som upplever mer flow i livet rapporterar mindre problem med depressiva symptom, mindre problem med utbrändhet, säger Fredrik Ullén, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet, till Sveriges Radio.

Det hela är en del i arbetet att bekämpa de allt ökade sjukskrivningarna relaterade till stress, ångest och depression. Fredrik Ullén befinner sig i en långtidsstudie där han använder en- och tvåäggstvillingar för att kartlägga sambandet mellan genetik, miljö och hälsa. Han hävdar att förmågan till flow delvis är genetiskt betingat, men lika mycket handlar om närmiljö.
– Det tyder lite på att kan vi förbättra miljön så att vi upplever mer flow. Kanske kan mer kulturellt engagemang vara en bidragande faktor där? Åstadkommer vi det kanske det resulterar i mindre problem med depression och utbrändhet, säger han.

Så står du emot förskolebacillerna

Hösten är igång och barnen är tillbaka på bacillernas högborg: förskolan och skolan. Så här kan ni som familj stå emot smitthärdarna.

Några förkylningar får man räkna med att de små får, det är så att säga en del av konceptet förskolebarn. Men det går i alla fall att skydda resten av familjen en aning, så att inte alla ligger i sängen och febrar och nyser samtidigt. Här är fem tips på hur du ser till att höstens förskolebaciller inte välter hela hushållet.

1. Tvätta, tvätta, tvätta … 
Händerna, kläder, lakan och handdukar. Det går inte att tjata nog om vikten av att tvätta händerna, ofta. Tvätta barnens och dina händer med tvål redan på förskolan innan ni går hem så riskerar ni inte att ta med bacillerna hem. Tvätta lakan och handdukar ofta så att ni minimerar risken att smitta varandra om en av er redan har blivit sjuk.

2. Klipp naglarna!
Korta rena naglar hindrar smuts och bakterier från att leta sig in under naglarna. Klipp naglarna ofta både på dig själv och barnen minskar risken att förskoleförkylningarna tas med hem och vice versa.

3. Hosta med hyfs
Lär barnen att hosta i armvecket eller vända sig bort när de hostar. Är skadan redan skedd och barnet har hosta och är förkylt riskerar alla att bli sjuka om det hostas vilt och brett rakt över borden. Hitta på en liten kul lek om hur man gör när man ska hosta i armvecket, och så övar ni tillsammans några gånger. Förhoppningsvis tycker barnet att det är lite roligt sen.

4. Inga fingrar i ansiktet
Detta är inte så lätt att säga till små barn, men de lite äldre kan lära sig att inte peta i ansiktet, och i synnerhet i munnen, på dig eller sig själv. Händer i ansiktet och fingrar runt munnen ökar risken för att smittas av infektioner. 

5. Koka nappar och vattenflaskor
Nappar har en tendens att tappas på golvet och på marken i tid och otid. Detsamma med vattenflaskor som kan råka byta ägare under dagen och ligger utan lock bland kläder och filtar. Koka napparna och flaskornas lock ofta för att undvika bakteriehärdar.