Allt du behöver veta om PMS

Snabba humörsvängningar, svullen kropp och bröst som ömmar. Friskare svarar på dina frågor kring PMS och hur du lättast lindrar den.

Du känner kanske igen det, humörsvängningarna, svullnaden och den molande smärtan i kroppen, som för många kvinnor kommer som ett brev på posten dagarna innan mens. Premenstruellt syndrom (PMS) är ett samlingsbegrepp för olika typer av psykiska och fysiska besvär uppstår vanligtvis tre till tio dagar innan mens.

Forskningen har ännu inte kommit fram till varför man får PMS, premenstruellt syndrom, men man tror att det kan bero på ämnen som bildas i kroppen när hormonet progesteron bryts ned. Vid ägglossning ökar hormonet och en överkänslighet mot de ämnen som då bildas i kroppen kan vara orsaken. 

Besvären vid PMS varierar från person till person och även från månad till månad. Några vanliga symptom är:

  • Snabba humörsvängningar
  • Ömmande bröst
  • Kroppen, framför allt magen, känns svullen
  • Huvudvärk
  • Ökade hungerkänslor 
  • Svårigheter att somna
  • Trötthetskänslor och brist på energi 
  • Oros- och ångestkänslor

Har man en svår from av PMS kallas det för PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Symtomen för PMDS är psykiska besvär som kan liknas vid depression eller ångest. När mensen väl kommer förvinner besvären nästan omedelbart. Cirka tre till fem procent av alla som har mens drabbas av PMDS. 

Vad gör man?
För att lindra PMS kan du:

  • Göra saker du vet att du mår bra av. 
  • För att hålla en stabil energinivå, se till att regelbundet få i dig bra mat.
  • Slarva inte med sömnen.
  • Försök träna.
  • Öva på att slappna av, exempelvis genom mindfulness och yoga.
  • Berätta för folk i din närhet att du har PMS, då blir det lättare att förstå och ge stöd.

PMS kommer regelbundet, så håll koll på menscykeln och lär dig känna igen dina symptom så kan du ligga steget före. 

Behandling
Eftersom PMS kan upplevas på olika sätt får man prova sig fram för att hitta den behandlingsmetod som passar bäst. Avslappningsövningar, KBT-terapi eller preventivmedel som gör att ägglossningen uteblir kan hjälpa. Vid PMSD, rådgör med en läkare. 

Visste du att? PMS och PMSD är vanligast bland de som är över 30 år och för många blir besvären starkare efter att de fött barn. När mensen försvinner i samband med klimakteriet avtar även besvären. 

Text: Isabelle Brandhofer

Så står du emot höstförkylningen

Känner du att en förkylning är på gång eller är du redan nere i förkylningsträsket? Antigoni Papaioannou, sjuksköterska på Doktor.se, ger sina bästa tips i säsongen då vi mer eller mindre är omgivna av förkylningar.

Knep mot höstförkylning, tack!
Fråga: Jag har drabbats av en ordentlig höstförkylning. Utöver sömn och vatten, vilket är det bästa botemedlet mot en riktig höstsnuva? Finns det några knep som kan få den att gå över snabbare? Undrar också om det finns något sätt att ”mota Olle i grind” när det kommer till förkylningar?
– Lisen

Svar: Det är inte alls roligt att kämpa med en envis höstförkylning. Den kan hålla i sig från några dagar upp till flera veckor. Det bästa botemedlet är att börja med nässköljning när symptomen uppstår. Skölj varje näsborre minst två gånger om dagen med ljummet koksaltvatten, applicera sedan nässprej. Försök skapa en fuktig miljö i rummet och kom ihåg att de flesta nässprejer inte bör användas mer än sju till tio dagar.
Kroppen är fantastisk och vi bör lyssna oftare på dess signaler. I detta fall: snuva och trötthet, ibland halsont och feber. En missuppfattning är att en snuva snabbt ska gå över. Det är en infektion i kroppen som har sin cykel. Så ta det lugnt, vila ordentligt, sov och försök lindra varje symtom separat. Till exempel: smärtstillande och en dusch med ljummet vatten kan sänka febern. Nässköljning och spray kan lindra snuva. Varma drycker som innehåller honung, citron, ingefära eller lakrits kan hjälpa mot halsont. Gurgling med ljummet koksaltvatten i minst två minuter flera gånger om dagen ihop med en ångdusch kan lindra halsont.
– Antigoni

Antigoni Papaioannou, sjuksköterska på Doktor.se