5 oväntade knep som förbättrar sömnen

Sömnproblem har blivit en folksjukdom och knepen är många: motionera, ät inte för sent på kvällen, undvik för mycket kaffe, sänk temperaturen i sovrummet. Men det finns också en rad trick som inte är lika beprövade.


1. Håll dig kall – men fötterna varma
Sovrummet ska vara cirka 18 grader varmt, men fötterna får gärna hållas varma. Då vidgas blodkärlen och sprider värmen i kroppen vilket gör att resten av kroppstemperaturen sänks.

2. Sätt telefonen på flygsäkerhet läge

Du blockerar ute mobiltelefonens notifikationer, sms och samtal. Men det är också ett sätt för kroppen att varva ner, komma till ro och stänga ute världen.

4. Städa!
Psykologer vid Osaka University i Japan menar att ett städat sovrum gör att du somnar 60 procent snabbare. Kanske tveksamt, men visst gör en ordnad omgivning att vi lättare kommer till ro?

4. Ge dig ut i naturen
Naturbad är kanske årets trend. En helg i naturen kan även hjälpa sömnen eftersom kroppen får vänja sig vid naturligt ljus och mörker. Kroppsklockan mår bäst av att följa naturens dygnscykler.

5. Lämna sovrummet
Har du plågats av dålig sömn en längre tid blir sovrummet en plats av dåliga associationer. Testa att byta sovplats ett tag: soffan, tältsäng, madrass, vad som helst.

Så får du kroppen att hålla

I tv-soffan, sängen och på jobbet. Kroppen utsätts för ständigt slitage. Här är fem tips för att förebygga skador och få en smidig kropp som håller livet ut.  

Kom ihåg hållningen:
Ju äldre vi blir desto mer sjunker vi ihop men genom att hålla musklerna starka håller de i sin tur skelettet upprest. Muskler i rygg, nacke, rumpa och ländrygg hjälper till att hålla ryggradens S-form. Ett knep för att undvika att utveckla en så kallad ”tech neck”, alltså att nackkotorna tar skada från den framåtböjda ställning vi ofta sitter i när vi pillar med telefonen eller surfplattan, kan du lägga en kudde under den arm som jobbar så får du en rakare nacke. 

På hemmakontoret:
Datorn används även hemma och ofta finns en skrivbordsplats i bostaden. En bra kontorsstol är därför en viktig investering för ergonomins skull.

I sovrummet:
Alla kroppar har olika behov, vissa vill ha en mjuk säng andra föredrar en hård.  Var uppmärksam på vilken typ av madrass just din kropp gillar. 

I hallen:
Underlätta för dina knän, anklar och höfter när du tar på dig dina egna, eller dina barns, skor med en hallmöbel. Det är både ergonomiskt och praktiskt då många hallmöbler ger extra förvaring. 

Framför tv:n:
Sitter du i samma fåtölj varje kväll? Då kan det vara en bra idé att byta sittplats. Enformighet orsakar spänningar, smärtor och slitage i längden. Golvmattan är ett exempel på en perfekt plats för att sträcka ut ryggen. Variera ofta och var kreativ.