5 tips för bättre munhälsa

Hur ofta ska man byta tandborste, hur mycket tandkräm ska man ta och hur undviker man att det blöder i tandköttet? Här är tandhygienistens råd för bättre munhälsa.

Det finns ovärderliga fördelar med att vara noga med sin tandhygien, inte minst nu under coronapandemin då vi inte lika lätt kan ta oss till tandläkaren. Vid dålig munhygien kan man i värst fall drabbas av parodontit. Parodontit är en inflammation i tandköttet som gör att tandköttet lossnar tänderna. Symptom på tandlossning är att tandköttet blir svullet och känsligt som enkelt blöder när du borstar tänderna.Cirka tio procent av den vuxna befolkningen lider av tandlossning. Parodontit kan också göra att man lättare får diabetes typ 2 och har man diabetes typ 2 får man lättare parodontit. 

Se till så att inte tandköttet blöder
För att hålla sin munhälsa i god form är en bra grundregel att hålla koll på att det inte blöder i tandköttet.
– Att det blöder när man borstar tänderna beror på att det ligger bakterier under tandköttskanten. Problemet är att många slutar borsta när det blöder, när de egentligen borde borsta ännu mer och noggrannare, säger tandhygienisten Carina Thuresson till Nyhetsmorgon i Tv4.
Enligt Carina Thuresson är de farligaste bakterierna de som finns längst med tandköttskanten, det vill säga kanten ovanför tandraden som du kan se när du ler stort. För att bli av med dem är det viktigt att inte slarva med tandborstningen. 

Ta rikligt med flourtandkräm på borsten, två centimeter, säger tandhygienisten.

5 TIPS FÖR BÄTTRE MUNHÄLSA

  1. Byt tandborste, eller borsthuvud om du har en elektronisk tandborste, var tredje månad.
    –  Ha också som regel att du alltid byter tandborste eller borsthuvud efter att du har varit hos tandläkaren, då är du ren i munnen och kan börja om från början med en ny fräsch borste, tipsar Carina Thuresson.
    Det är topparna på borsten som gör rent, så byt också tandborste när stråna börjar bli böjda.

  2. Borsta tänderna två gånger om dagen och ta rikligt med flourtandkräm, två centimeter på borsten är bra.Om du har en eltandborste med ett litet runt borsthuvud är det bra att fylla på med tandkräm två gånger per borstning.

  3. Borsta tänderna i åtminstone två minuter per tillfälle. Tänk en minut för överkäken och en minut för underkäken. Borstar du med eltandborste kan du ha som regel att borsta ena käken, fylla på med tandkräm, och sedan borsta den andra.

  4.  Använd hellre tandtråd än så kallade plackers eftersom du då kan använda ny tråd mellan varje tand och inte riskerar att sprida bakterier vidare. 

  5. Använd en tandborste med medelmjuka eller mjuka borst och borsta inte för hårt. Tandborstar med hårda borst kan på sikt ge mer problem om du borstar för hårt .Om du borstar hårt kan du nämligen skada tandköttet. Allra bäst är att använda eltandborste som reagerar om man borstar för hårt. En eltandborste med litet borsthuvud kommer också åt överallt, tar bort mer bakteriebeläggning (plack) än en vanlig tandborste.

    Källa: TV4, Folktandvården

Är tänderna rena? Testa tungtricket
Ett enkelt sätt att kontrollera att tänderna är rena är att känna efter med tungan, tipsar Folktandvården. Tungan ska glida lätt och tändernas yta ska kännas glatt. Om ytan känns sträv behöver du borsta lite mer.

Därför väcker ångest lätt ilska

Ångest och oro resulterar lätt i ilska och irritation. Något som kan bli än tydligare i coronatider när vi är många som har nerverna utanpå. Här förklarar psykologen varför.

.Det är inte ovanligt att stubinen är extra kort när man upplever ångest. I en intervju med tidningen MåBra förklarar psykologen Anna Bennich fenomenet:
– Ilska är ofta en sekundär känsla, den utlöses som ett försvar på något man känner innan man blir arg. Men ofta går det så fort så man uppfattar bara ilskan. Att känna sig orolig, rädd, kränkt eller sårad kan utlösa denna ilskna soldat vars uppgift är att försvara oss.
I en ångestens maktlöshet kan ilska vara ett sätt att uppleva kontroll.
– När vi upplever en stark oro famlar vi efter olika sätt att lugna oron och ångesten. Något som tillfälligt lugnar kan vara att agera, att göra något (…) Men känslan av kontroll är kortsiktig och riskerar leda till att ilskan på sikt ökar, inte minskar.
Vissa av oss blir arga och utåtagerande, andra inåtvända och passiva. Viktigast är att försöka bearbeta de underliggande känslorna som väcker ångesten.