5 tips för att lindra influensan

Influensasäsongen är här och det är tyvärr inte mycket som kan göras för att undvika den. Du kan däremot påverka hur långt sjukdomsförloppet blir och hur svåra symptom du får. Friskare listar fem tips på hur du bäst genomlider influensan.

I början av en influensa kan symtomen likna dem vid förkylning. Både förkylning och influensa orsakas av olika typer av virus. Symptomen vid en influensa är dock betydligt värre där typiska symptom är: hög feber, stark sjukdomskänsla, halsont, matthet, muskelvärk, huvudvärk. Inkubationstiden för influensa är vanligtvis ett dygn.

Här är några tips på vad du kan göra om du redan är nere i influensaträsket.

1. Blås av allt och sov
Håll dig hemma från jobb och skola. Ge kroppen den tid den behöver för att vila upp sig för att kunna återhämta sig på bästa och snabbast sätt. Sömn är den bästa medicinen. Dessutom gör du gott med att undvika smitta andra. 

2. Undvik antibiotikan
Influensa orsakas av virus och antibiotika biter inte på virus. Influensa går inte att bota med läkemedel, däremot kan man bromsa viruset. Du kan prova receptfria läkemedel som är febernedsättande och smärtlindrande, som innehåller paracetamol, ibuprofen eller naproxen, för att hämma symptomen. 

3. Ta det lugnt med vitaminerna
Du behöver inte öka dosen av exempelvis C-vitamin för att tillfriskna snabbare, påpekar läkaren Niket Sonpal i en intervju i The Healthy. Det finns nämligen inga tydliga studier som visar att vitaminet har effekt på influensa. Höga doser av C-vitamin kan även orsaka diarré.

4. Stressa inte
Stress förvärrar och förlänger tillfrisknandet då kroppen behöver all energi till att återhämta sig. 

5. Säg nej till kaffe, te och alkohol
När du är sjuk ökar risken för uttorkning och vätskebrist. Koffein och alkohol torkar ut kroppen extra mycket och ska därför undvikas. Satsa istället på att få i dig mycket vätska.

Så mycket bör du träna för att motverka depression

Om drömmen om en vältränad kropp eller piggare vardag inte har varit tillräckligt för att locka till att starta upp gymkortet kanske den här anledningen gör susen: ny forskning visar nämligen att vardagsträning minskar risken för att drabbas av en depression. 

Vad är då en lagom mängd träning för att inte bara må fysiskt bättre utan också psykiskt? För att ta reda på svaret har Harvardforskare vid Massachusetts General Hospital gjort den första studien i sitt slag att koppla samman en lagom mängd fysisk aktivitet med minskad risk för depression genom att titta på genetisk data från nästan 8 000 personer. Även för personer med genetiska anlag för depression. 

Forskarna bakom studien landade i att det handlar om cirka 35 minuters fysisk aktivitet per dag för att minska risken men också skydda mot nya depressioner. 

– Du behöver inte jogga i två timmar varje dag för att dra nytt av fördelarna. Det kan räcka med en halvtimmes promenad om dagen, säger läkaren Jordan Smoller, som arbetat med studien, till Healthline. 

För den som lider av en depression kan ett träningspass på gymmet kännas långt bort, men forskarna har även kommit fram till att lågintensiv rörelse som yoga och stretching visat på positiva resultat.

Mår du väldigt psykiskt dåligt? 
Lider du av en svår depression eller har självmordstankar ska du alltid söka vård. Besök din vårdcentral, psykiatrisk akutmottagning eller ring 112. 

Andra hjälplinjer du kan ringa för att få hjälp:
Hjälplinjen: 0771 22 00 60, Bris: 116 111, Jourhavande medmänniska: 08 702 16 80, Jourhavande präst: 112, Mind Självmordslinjen: 90 101 eller chatt via mind.se