5 knep: Så undviker du håll

Håll kan vara riktigt irriterande – och dessutom smärtsamt. Här är fem tips på hur du undviker hugget i magen.

Alla löpare där ute kan relatera till känslan: ett bra löptempo, lugn andning. Men så plötsligt hugger det till i magen. Håll kan vara både smärtsamt och svårt att bli av med.

Efter att själv ha besvärats med problemet bestämde sig den australiske forskaren Darren Morton för att undersöka ämnet närmare. I studien, publicerad i tidskriften Sports Medicine, fann han att åkomman troligen beror på en irritation av bukhinnan.

Men forskningen resulterade även i att Morton kunde ta fram några knep för att minska risken att drabbas:

1. Se till att dricka ordentligt med vatten under 12 timmar innan träningspasset. Två timmar innan gör man dock bäst i att dricka små mängder så att magen inte blir uppsvälld. 

2. Ät inte för stora mängder mat åtminstone två timmar innan passet. 

3. Undvik dryck med för mycket socker, så som fruktjuice eller läsk. Även sockriga livsmedel direkt innan en löptur kan orsaka problem.

4. Träna magen. Det här har inte samma vetenskapliga grund som ovanstående tips. Men starka magmuskler, menar Morton, kan resultera i att organen i magen får bättre stöd. 

5. Förbättra hållningen. “Vi har inga vetenskapliga bevis på att en bättre hållning kan förhindra håll men folk har rapporterat om att det har varit hjälpsamt”, säger Morton i en intervju med Abc news 

Ta hand om käken – sluta gnissla och pressa tänder

Att få problem med tänderna kan bli en dyr historia. Och gnisslar och pressar man tänder kan det dessutom leda till en irriterande huvudvärk. Här är tecknen du bör hålla kolla på.

Kanske vaknar du med stel käke, har svårt att gapa ordentligt eller så har en ovälkommen spänningshuvudvärk börjat smyga sig på. Det är inte alltid helt lätt att upptäcka att man gnisslar eller pressar tänder, då det oftast inträffar på natten. Det är en vanlig åkomma och vissa gör det även under dagtid. Upptäcker man det inte själv så märker ofta den man sover ihop med att det låter eller så ser tandläkaren att tänderna slits onormalt snabbt.

Gnissla och pressa tänder är inte riktigt samma sak, men båda har en negativ påverkan på tänderna. Om du gnisslar kan tänderna bli ojämnt slitna, framför allt fram- och hörntänder. De kan även bli vassa och taggiga. Om du istället pressar tänder har olika delar av käken blivit överbelastad. Kanske börjar det knäppa i käken när du öppnar eller stänger munnen, du kan känna dig trött i käkmusklerna och ha svårt att gapa stort. Det kan till och med gå så långt att tänderna spricker. Både gnissel och press kan uppkomma under en stressig period i livet och det bästa man kan göra är att försöka minska på stressen, prova att göra olika avslappningsövningar och se till att få tillräckligt med sömn.

Men det allra viktigaste är att söka hjälp hos en tandläkare så fort som möjligt, hen kan ge dig ett stretchschema för käken samt skaffa en bettskena om det skulle behövas. Även en fysioterapeut kan hjälpa den som gnisslar eller biter ihop. Har du problem med munnen är det viktigt att se över munhygienen överhuvudtaget: var noga med att borsta tänderna, använd munskölj och drick mindre sura och söta drycker.