3 hälsofördelar med väckarklocka

Använder du mobiltelefonen för att komma upp på morgonen? Här är tre anledningar till varför du bör överväga att go back to basis.

En analog väckarklocka på nattduksbordet är inte bara en snygg inredningsdetalj: det kan också ha en direkt positiv effekt på hälsan. Det är främst tre skäl till att lämna mobiltelefonen utanför sovrummet:

Sömnkvalitén förbättras
Studier pekar på att vi sover i genomsnitt 15 till 20 minuter kortare om vi har mobiltelefonen bredvid oss. Detta skriver bland annat amerikanska National Institutes of Health.

Koncentrationsförmågan ökar
En rad forskningsrapporter hävdar att mobiltelefonen stör vår koncentration bara genom att finnas i samma rum. Ett klassiskt experiment är det där 500 universitetsstudenter fick testa minne och koncentration. De som lämnat telefonen utanför klassrummet presterade bättre än de som hade den ljudlöst i fickan.

Stress och ångest dämpas
En studie publicerad av The Guardian menar att sociala medier-användande 30 minuter innan läggdags stör sömnen. Ett flertal andra rapporter uppger att exponeringen för andras tillrättalagda tillvaro sänker självkänslan, ökar stressen och höjer ångestnivån.

Kanske läge att byta mobiltelefonen mot väckarklocka?

Dr Mouna: "Det händer att jag sitter med en burk Nutella mitt i natten"

När läkaren och hjärnforskaren Mouna Esmaeilzadeh inte håller föredrag runt om i världen eller medverkar i tv under namnet Dr Mouna, dansar hon tango för att hålla sig i form, spelar musik när hon känner sig nedstämd och anser att det bästa hon gör för sin hälsa är att tillbringa tid med familj och vänner. 

Foto: Kate Gabor

Hur ser din morgonrutin ut?
– Jag spelar eller lyssnar på musik som berör mig och får dopaminet att flöda i hjärnan. Därefter övar jag tacksamhet genom att väcka barnen med beröring och kärleksfulla ord, det finns massor på persiska och vi snålar inte med dramatiken. Jag kan exempelvis säga meningar som: ”hoppas jag får dö för dig” och ”du är mitt andetag.” 

Bästa hälsoknepet du fått som du anammat?
– Att inte tro på allt man tänker. En lärdom från min vän, skogsmunken Björn Natthiko. Det är så lätt att fångas in i negativa tankar och att vara hård mot sig själv. Men man ska inte alltid tro på allt man tänker. För hjärnan är fantastisk, men kan även vara din värsta fiende. 

Vilken är din favoritträningsform? 
– Dansa tango och låta musiken hänföra mig samtidigt som jag får beröring. Och kampsport, speciellt karate. Både vid dans och kampsport måste man vara fokuserad och vara just här och nu. Jag gillar även fotboll och padel, för mig är just den sociala biten viktig. Men jag kan också njuta av att gå i naturen för att rensa tankarna. 

Vem är din hälsoförebild?
– Min man Rasmus. Han har en otrolig självdisciplin. För honom är träning och hälsosam kost inte bara olika trender han hoppar på då och då utan det är verkligen en livsstil som resulterar i att han kan hålla sig i perfekt form. 

Guilty pleasure när du ska unna dig något?
– Alltså, jag älskar ju att äta. Så det händer absolut att jag på natten sitter med en burk Nutella och en lång baguette som jag sköljer ner med min mammas teblandning. 

 När mår du som bäst och när mår du som sämst?
– Jag mår som bäst när jag är med människor jag älskar. När jag får skapa och producera och känner att jag bidrar till världen. Jag tror att det framförallt handlar om att känna att man gör något meningsfullt. Som sämst mår jag om någon av mina nära och kära inte har det bra. 

 Vad är det bästa du gör för din hälsa?
– Umgås med mina nära och kära. Ensamhet är ju minst lika hälsofarligt som att röka. För människan är en social varelse, ett flockdjur. Det produceras helt enkelt bra kemikalier i vår hjärna när vi känner gemenskap och när vi är omringade av människor som vill oss väl. 

 Och det sämsta du gör för din hälsa?
– Jag är en nattmänniska. Jag älskar att vara vaken sent på småtimmarna och utnyttja tystnaden till att jobba med sådant som jag brinner för. Men eftersom jag har små barn som ska till skolan så måste jag upp tidigt. Det resulterar i att jag ibland får lite för lite sömn. 

 Hur tar du hand om din mentala hälsa? 
– Genom att utöva musik. Med musiken får jag utlopp för mina känslor. Ibland spelar jag piano och ibland träffar jag vänner som spelar och då sjunger jag. På så vis kämpar jag mig uppför dalarna när det känns melankoliskt och tufft.  

Till sist, vilket är ditt bästa hälsotips?
– Jag har två tips. Det första är att besikta din kropp och fånga sjukdomar tidigt. Det andra är relationer. Se till att spendera tid med den eller de du älskar. En timme om dagen, en dag per vecka, en helg per månad och en vecka per år. 

Mouna Esmaeilzadeh är läkare och hjärnforskare som ofta syns på tv, bland annat i Nobelstudion på Svt och i synnerhet på Nyhetsmorgon i Tv4 under rubriken ”Populärvetenskap med dr Mouna” där hon talar om det senaste inom vetenskap och teknologi. Dr Mouna blev årets Mensapristagare 2019.