Malin Gramer: ”Jag spolar mina bihålor varje dag”

Programledaren Malin Falk Gramer om det bästa hon gör för sin hälsa, varför hon går till gymmet även när hon är som minst motiverad och hälsoåkomman hon aldrig lyckas bli av med. 

Foto: Daniel Ohlsson/TV4

Hur ser din morgonrutin ut?
– Frukost för mig är heligt men varannan vecka är vi fem personer hemma som alla har olika tider att passa så allt blir lite rörigare då. I bland äter jag bara ett ägg innan vi får iväg barnen för att sedan gå hem och äta frukost i lugn och ro. Varannan vecka när det bara är min man, vår 2,5-åring och jag hemma äter vi frukost ihop alla tre. Så mysigt att hinna prata lite innan dagen drar igång! 

Hur är din hälsa för närvarande?
– Just nu är jag lite vissen. Jag har varit sjuk och har inte riktigt kommit tillbaks, men snart så!

Vilken hälsomässig åkomma lyckas du aldrig bli av med?
– Jag har otroligt sjuka bihålor. Jag har opererat dem två gånger, så jag måste spola mina bihålor med saltvatten varje dag och använda ett Dymista (nässpray) minst 2 gånger om dagen. Slarvar jag så åker jag på bihåleinflammation med en gång. 

Bästa hälsoknepet du fått som du anammat?
– Honung och ingefära när jag känner mig lite förkyld.  

Vilken är den märkligaste träningsformen du provat? 
– Jag har gått på poledance. Kanske inte så märkligt, men det var så kul! 

Vad är det sämsta och bästa du gör för din hälsa?
– Det bästa jag gör är att äta hälsosamt, försöka att träna tre gånger i veckan och att ta promenader istället för bil, buss och tunnelbana. Det sämsta att jag sover för lite. 

Guilty pleasure när du ska unna dig något?
– Då kollar jag på någon riktigt cheezy kärleksfilm och äter kladdkaka i sängen. 

När mår du som bäst/sämst? 
– Jag mår som bäst när jag har balans i livet, får bra med sömn, jobbar lagom och hinner träna.Sämst mår jag när jag jobbar alldeles för mycket och inte hinner med mig själv eller min familj. 

Vad gör du när du är som minst motiverad till att ta hand om dig själv?
– Ibland är jag bara så trött och har ingen lust att träna alls men då går jag ändå till gymmet och kör på, kanske inte lika intensivt, men jag gör det i alla fall. Efteråt är jag så nöjd med mig själv och ofta mycket piggare. 

Vad är det viktigaste du lärt dig om din mentala hälsa?
– Att inte stressa, utan att försöka ha så mycket harmoni i livet som möjligt. 

 Är du hypokondrisk?
– Haha, ja, dom säger det…

Grönkålschips eller ostbågar?
– Jag är väldigt mån om vad jag äter, men jag låter det inte gå till överdrift, åt något håll. Jag kan absolut äta grönkål, men är jag sugen på glass/choklad så käkar jag det.

Har du någon meditationsrutin?
– Jag tänker bra när jag promenerar eller när jag springer men det är det närmsta meditation jag kommer just nu.  

Till sist, vilket är ditt bästa hälsotips?
– Försöka skära ner på stressmomenten. Sedan är det så viktigt med sömn, äta bra, härlig mat och inte en massa processad skit och att träna samt promenera några gånger i veckan. Dessutom är det så viktigt att hinna återhämta sig och att skratta mycket. 

Malin Falk Gramer
Ålder: 41
Familj: Maken Carl Falk och två barn
Bor: Östermalm, Stockholm
 Yrke: Programledare för Love Island på TV4
Aktuell: Med poddcasterna ”Nu ska du få höra” med Anitha Clemence och ”Mitt i livet” med Katrin Zytomierska.  

5 tips för att lindra influensan

Influensasäsongen är här och det är tyvärr inte mycket som kan göras för att undvika den. Du kan däremot påverka hur långt sjukdomsförloppet blir och hur svåra symptom du får. Friskare listar fem tips på hur du bäst genomlider influensan.

I början av en influensa kan symtomen likna dem vid förkylning. Både förkylning och influensa orsakas av olika typer av virus. Symptomen vid en influensa är dock betydligt värre där typiska symptom är: hög feber, stark sjukdomskänsla, halsont, matthet, muskelvärk, huvudvärk. Inkubationstiden för influensa är vanligtvis ett dygn.

Här är några tips på vad du kan göra om du redan är nere i influensaträsket.

1. Blås av allt och sov
Håll dig hemma från jobb och skola. Ge kroppen den tid den behöver för att vila upp sig för att kunna återhämta sig på bästa och snabbast sätt. Sömn är den bästa medicinen. Dessutom gör du gott med att undvika smitta andra. 

2. Undvik antibiotikan
Influensa orsakas av virus och antibiotika biter inte på virus. Influensa går inte att bota med läkemedel, däremot kan man bromsa viruset. Du kan prova receptfria läkemedel som är febernedsättande och smärtlindrande, som innehåller paracetamol, ibuprofen eller naproxen, för att hämma symptomen. 

3. Ta det lugnt med vitaminerna
Du behöver inte öka dosen av exempelvis C-vitamin för att tillfriskna snabbare, påpekar läkaren Niket Sonpal i en intervju i The Healthy. Det finns nämligen inga tydliga studier som visar att vitaminet har effekt på influensa. Höga doser av C-vitamin kan även orsaka diarré.

4. Stressa inte
Stress förvärrar och förlänger tillfrisknandet då kroppen behöver all energi till att återhämta sig. 

5. Säg nej till kaffe, te och alkohol
När du är sjuk ökar risken för uttorkning och vätskebrist. Koffein och alkohol torkar ut kroppen extra mycket och ska därför undvikas. Satsa istället på att få i dig mycket vätska.